Hvad er LinkedIn?
Hvad er LinkedIn? Det er kort fortalt et online netværksmedie, som er beregnet til professionelle. Altså, en slags Facebook for arbejdstagere, hvor man kan håbe på, at eksistensen på mediet giver en mulighed for at blive headhuntet. LinkedIn er sig selv godt nok, det er bare gået hen og blevet lidt træls for at sige på det gammeldags jysk. Sagen er den, at jeg har valgt at slette min professionelle LinkedIn-profil. Det har jeg gjort, også selvom jeg havde over 500 forbindelser.
Den selvpromoverende del af LinkedIn
En lille del af mine forbindelser bruger LinkedIn til at promovere sig selv som en slags ekspert indenfor deres respektive felter. Det vil sige, at “de” skriver artikler om det de er gode til. Ser du, LinkedIn er i sig selv ret dødt som netværk. Det kommer vi lige tilbage til. Ser du, de her professionelle eksperter skriver de her artikler og indlæg, og herefter kontakter de deres forbindelser og spørger om et “like” eller en kommentar. De gør de selvfølgelig fordi de gerne vil nå ud til så mange som muligt. Og dermed fremstå som eksperter indenfor deres respektive felter.
Hvad er LinkedIn – Eksperten
Nu vender vi lige tilbage til det med, at jeg siger, at LinkedIn er ret dødt. For det er det. Det mestendels af brugerne gør, er, at de betragter LinkedIn som en holdeplads for deres resumé eller CV. Det er arbejdstagerne, og arbejdstagerne håber selvfølgelig på, at de bliver fundet af relevante headhuntere. Jeg ved ikke om det sker i stor udstrækning. Ved du det? Så er der virksomhederne som forsøger at pushe deres produkter på platformen. Tit og ofte ser du også ejerne eller lederne af virksomhederne fortælle om, hvor fantastisk firmaet eller produkterne er. Det er der som sådan ikke noget galt i. Det gør det bare irriterende i længden.
Der, hvor det bliver irriterende er, når du modtager en henvendelse eller besked fra en af dine kontakter om at like eller kommentere et opslag som de har skrevet. Jeg har deltaget i det, og det minder om traditionel SEO-arbejde. Der er ikke noget galt i det, hvis det da ikke lige er fordi jeg så automatisk bliver en vigtig brik i ekspertens selvpromoverende arbejde. Kan du følge mig? Det er virkelig irriterende, og det er i den grad også en medvirkende årsag til, at jeg har valgt at nedlægge min professionelle LinkedIn-profil.
Journalisternes Michael Bay
The Guardian har skrevet en relevant artikel omkring LinkedIn og den måde det bliver brugt på. Den kan du læse i sin helhed her. Det er faktisk ret morsomt. Det er en kvinde, der kommer med udtalelsen. Hvem kan du overbevise om, at du er journalisternes Michael Bay? Bare det at du prøver, betyder det så, at jeg skal tage dig for gode varer? Det er jo netop hovedet på sømmet omkring denne her irriterende selvpromovering, der foregår på LinkedIn.
Hvad er LinkedIn – Den bizarre Facebook
På Facebook siger man tillykke til hinanden med fødselsdage, bryllupper og andre store dage i andres menneskers liv. Det finder jeg i sig selv temmelig relevant (også selv om jeg har slettet Facebook). På LinkedIn er det anderledes. Her bliver du gjort opmærksom på, at kontakt 1 fejrer 1 års jubilæum. Ønsk kontakt 1 tillykke med det. Øh. Ok. Hvis jeg skal overføre det til virkeligheden, så må jeg altså konstatere, at jeg ikke normalt ønsker tillykke til andre, der har været x-antal år i en virksomhed. Jeg ville ikke ringe og sige det medmindre der er tale om et jubilæum som fx 10 år. Eller fx 20 år.
Du forstår det. Ikke? Det gør det altså lidt mærkeligt. Og jeg synes virkelig det er mærkeligt. Og så er der selvfølgelig også alle de her konsulenter, der ønsker hinanden tillykke på kryds og tværs om forskellige opnåelser eller salg. Det er så fint, men jeg kan ikke se, hvad jeg skal bruge det til. Virkelig ikke.
Den professionelle sælger
Jeg har tit oplevet at få venneforespørgsler fra mennesker jeg på ingen måde kender eller har lavet forretning med. Det er selvfølgelig lidt spændende fordi det kunne jo være en ny forretningsmulighed? Ja, det kunne det, men det er det med allerstørste sandsynlighed slet ikke. Det som jeg rigtig tit har oplevet, er, at der er ukendte mænd og kvinder som gerne vil connecte. Når jeg så har accepteret anmodning, er den første besked bare en salgstale: Jeg har en rengøringsvirksomhed eller en phoner-virksomhed. Kunne du tænke dig at få et tilbud? Tak, men nej tak. Det bliver et stille men ret bestemt nej tak. Det er så irriterende og så grænseoverskridende for mit vedkommende. Det divergerer dog ikke ret meget fra den generelle anvendelse af LinkedIn.
Hvad er LinkedIn og kan det bruges?
Angiveligt kan du godt bruge LinkedIn, hvis du er arbejdstager og gerne vil have et job. Du skal nok tænke på LinkedIn sådan her: Hvis du søger arbejde i en virksomhed, uagtet hvad du laver, så kan du være ret sikker på, at den eller de, der ansætter tjekker om du har en LinkedIn-profil. Så derfor, hvis du skal være repræsenteret, så sørg for at have et opdateret CV samt et opdateret profilbillede. Et godt hint: Lad det nu afspejle det selvsamme CV som du har sendt til den virksomhed du gerne vil arbejde i. Der giver LinkedIn mening. Ellers vil jeg ikke sige, at LinkedIn giver meget mening.
Jeg er iværksætter og har iværksat en del forskellige virksomheder med større eller mindre succes. LinkedIn er decideret ubrugeligt for mig. Det bringer mig ikke videre med mit iværksætteri. Jeg har ikke fundet nogle jeg kan sparre med. Eller spejle mig i. Der vil jeg tro, at Amino er mere relevant for dig. Amino er dog også som LinkedIn. Her er også en masse selvudråbte eksperter som måske eller måske ikke har opnået noget som helst indenfor iværksætteri.
Overvej det lige? Hvis du er succesfuld iværksætter har du tid til at være på LinkedIn eller Amino og dele ud af dine guldkorn? Nej, vel? Hvis du er succesfuld, har du travlt med at blive endnu mere succesfuld. Ikke travlt med at være repræsenteret på hverken LinkedIn eller Amino.
Efterlad et Svar