Intelligens har intet at gøre med officiel uddannelse
Jeg har i dag læst om Katherine Diez, hvor hun proklamerer på Berlingske, at hun ikke kan date dig førend hun har set din bogreol. Jeg har endda set hende på DR2, hvor hun udtaler sig omkring dette her datingfænomen. Jeg har som sådan fuld respekt for, at hun ikke vil date en håndværker eller en hvilken som helst anden mand med en i hendes verden “lav uddannelse”. Det er da helt i orden. Der, hvor hun går helt galt i byen er, at hun laver en kobling mellem intelligens og officiel uddannelse. Det er simpelthen det mest langt ude jeg nogensinde har hørt eller læst om.
Jeg har læst 2 semestre på maskiningeniøruddannelsen og jeg fik den næsthøjeste karakter i matematik på matematik 1. Er jeg så intelligent? Nej, det er jeg ikke. Jeg har måske bare forstået de grundlæggende begreber som vi blev introduceret for på første semester. Jeg formåede at tage de begreber vi blev undervist i, og omsætte dem under eksamen. Jeg spørger igen: Er jeg så intelligent? Nej, min intelligens er ikke så meget forskellig fra alle andre menneskers intelligens. Intelligensen består så måske i, at jeg kan anvende de lærte begreber i opgaveløsningen, men det ændrer ikke på, at jeg stadig er en mellemvare. Altså, helt normal i mine tankemønstre.
Monkey see, monkey do
Jeg har læst en AK på Ingeniørhøjskolen i København, og den uddannelse modsvarer en gymnasiel uddannelse i et hvilket som helst gymnasie i Danmark. Jeg var ikke specielt god, ej heller specielt dårlig. Jeg var en mellemvare, kan man sige. Når jeg siger Monkey see, monkey do, refererer jeg i virkeligheden til en studiekammerat ved navn Carsten. Carsten var ligesom jeg en mellemvare. Ikke den bedste, ej heller den dårligste. Carsten sagde noget ret pudsigt omkring sit 10-tal i matematik på A-niveau: “Helt ærligt, jeg forstår ikke særligt meget af teorien bagved matematik på højniveau. Det jeg forstår, er, at jeg skal anvende teoremerne omkring opgaveløsningen i de matematiske problemstillinger. Men dybest set forstår jeg det ikke. Jeg laver monkey see, monkey do-matematik.” Er Carsten så intelligent? Næ, ikke specielt, men ej heller helt dum. Mellemvare, vil jeg sige.
Intelligens sat på spidsen
Hvis vi laver det tankeeksperiment, at vi sætter en akademiker ud på en øde ø sammen med fx en håndværker. Lad det være givet, at ingen af personerne har erfaring med overlevelse uden hjælpemidler. Hvis håndværkeren formår at anvende de for hånden tilstedeværende hjælpemidler og sætte dem sammen på en sådan måde, at håndværkeren nu kan fange mad og tilberede den. Er håndværkeren så intelligent? Og hvis akademikeren dør af sult mens pågældende spekulerer på Friedrich Nietzsche, og tænkende på al den viden vedkommende har optaget, er denne så mindre intelligent?
Det giver sig vist sig selv, at håndværkeren er den intelligente i denne sammenhæng, mens akademikeren er det modsatte. Konklusionen må være, at det er helt fair kun at ville vælge en potentiel kæreste med samme uddannelsesniveau – selv om det kan synes at være et udtryk for krukkeri. Men at lave en sammenkobling mellem officiel uddannelse og så intelligens er så himmelråbende dumt. Det kan da kun være evident for enhver.
Eidos – idéen som intelligensreference
Alt i denne verden består af sammensatte elementer. En idé er således noget eksisterende som er sprængt i tusind stykker, og herefter sammensat til noget nyt, spændende og hidtil uset. En målestok for intelligens er netop evnen til at skabe nye idéer. Det kræver ingen officiel uddannelse. Det skal dog siges til Katherine Diez forsvar, at en lang uddannelse – som oftest – muliggør, at indehaveren at uddannelsen er i stand til at inddrage lærte begreber og kombinere dem og omsætte dem i praksis. Men er det ikke det eksakt samme som idéen? Jo, lige præcis. Så officiel uddannelse har intet som helst at gøre med intelligens.
Jeg har en rigtig god ven som jeg taler meget med, og tilfældet er, at han er uddannet læge og snart har han sin egen praksis. Han har gjort det rigtig godt i uddannelsessystemet. Det er, hvad det er. Han er knivskarp på sit felt, god til kemi, skidesjov, piv-intelligent og meget andet positivt. Inden jeg skrev denne artikel talte vi meget om, hvordan en eventuel partner skulle være. Herunder officiel uddannelse. Jeg havde det på samme måde som Katherine, jeg ville have en kæreste med en forkromet uddannelse. Min ven sagde, at for hans vedkommende ville han skide på, om hans kommende kæreste var SOSU-assistent eller skraldemand. Bare personen var intelligent.
Det er det, det drejer sig. At være intelligent og det har ikke noget som helst at gøre med en officiel uddannelse eller mangel på samme.
Tilbage til forsiden.
Q.E.D. (Quod Erat Demonstrandum)
Efterlad et Svar