Er jeg racist?
Er jeg racist? Har du tænkt over, om du i virkeligheden er en simpel racist? Jeg kommer her med nogle spørgsmål du kan stille dig selv. Kan du svare ja, så er du formentlig racist. Jeg ved det, det er simpelt, men læs med alligevel. Det kan være du bliver klogere.
Dømmer du på oprindelse og etnicitet?
Hvis du har den opfattelse, at oprindelsesland og etnicitet har en betydning, når disse står alene… Så er du definitivt en simpel racist. Lad os lige genopfriske straffelovens paragraf 266b: “Den, der offentligt eller med forsæt til udbredelse i en videre kreds fremsætter udtalelse eller anden meddelelse, ved hvilken en gruppe af personer trues, forhånes eller nedværdiges på grund af sin race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse“… er en simpel racist. Så her er moralen; hvis du dømmer på race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse er du en simpel racist.
Svarer du ja, så er du sådan.
Jeg er selv søn af en polak (min far), og min mor var halv italiener og halv dansker. Det gør, at jeg er 1/2 polak, 1/4 italiensk og 1/4 dansk. Altså er det ikke forkert at sige, at jeg er et gadekryds fra Østeuropa, Sydeuropa og lidt fra Norden. Men jeg er opvokset med polske værdier; det vil sige kæft, trit og retning. Jeg blev opfostret med “håndhævelse” af, hvad der er rigtig og forkert iht. polske værdier. Det vil sige, at jeg udmærket kender forskel på rigtig og forkert. Selvom jeg ikke altid i mit voksne liv har valgt at gøre det rigtige.
Du er ikke racist hvis du dømmer på forskellighed
Hvis du dømmer andre mennesker på, at de opfører sig anderledes end hvad du er vant, så er du ikke racist. Det er et spørgsmål om værdier og derfor kan det jf. definitionen i straffelovens paragraf 266b ikke være racistisk.
Jeg kan lige komme med et eksempel. Jeg boede engang i Tingbjerg sammen med moren til min søn. En dag står jeg og kigger ud af vinduet der på anden sal. Jeg ser, hvad jeg vil kalde for somaliske grædekoner komme spadserende ud af Leif Flindt (købmand på Ruten i Tingbjerg). Efter sig har de et rend af børn. Disse børn piller sten ud af stensætningen og begynder at kaste med dem. Grædekonerne gør ingenting. Påtaler ingenting. Ingen konsekvens. Jeg begynder at tænke tilbage på min egen opvækst. Havde jeg gjort det mens min far så det, ville jeg få først en advarsel, og fortsatte jeg, ville det resultere i nogle læsterlige klø. Og her kommer forskellen.
Jeg siger ikke, at korporlig afstraffelse er løsningen på noget som helst, men hvordan skal man kunne finde ud af – som teenager eller voksen – hvad der rigtig og forkert, hvis man ikke bliver irettesat? Denne manglende irettesættelse af fremmede børn resulterer i, at disse børn har en manglende forståelse for, hvad der er rigtig og hvad der er forkert. Hvordan skal man som et af disse børn kunne afgøre, hvad der rigtig og forkert senere, når man er ældre?
Så hvis du dømmer på, at dine grænser er overskredet, ja, så er du ikke racist.
Rummelighed er nøgleordet
Der bliver talt meget om, at vi skal være rummelige. Vi skal acceptere forskelligheder. Og ja, vi skal kunne rumme forskelligheder i forhold til hudfarve, religion, etnicitet og seksuel overbevisning. Der er sådan set ikke andre muligheder i det multietniske og multikulturelle Danmark. Der, hvor jeg ikke kommer til at blive mere rummelig, er i forhold til afvigende adfærd i forhold til samfundsnormer eller normerne for opførsel på en af mine arbejdspladser. Der har du bare at opføre dig i forhold til det, der forventes af dig.
Se, nu handler det om kultur. Der hersker en kultur på enhver arbejdsplads, og af den kultur forventes det, at du optræder efter. Det kan ikke nytte noget, at du kommer med en anden kultur og mener den er den helt rigtige. Og derfor nægter at deltage i den herskende kultur. I bedste fald bliver du isoleret. I værste fald skal du finde dig et andet arbejde.
Det kan ikke være så svært at forstå.
Er jeg racist: Hudfarve, religion og seksuel overbevisning
Skelner du på hudfarve? Hvis du gør, så er du racist. Der er ingen grund til at skelne på det. Hvad skulle den logiske forklaring være herpå? Hvad så med religion? Altså, for min skyld kan du tro på Allah, på Jesus, være ateist, være buddhist eller hvad du end bekender dig til. Jeg er faktisk ret ligeglad med, hvad du tror på. Det afgørende må dog være, at du hviler i din tro. Det betyder ultimativt, at du ikke føler et behov for at vise omverdenen, hvad du tror på. Hold det derhjemme eller i de respektive kredse, hvor du kommer og går.
Læs eventuelt her omkring videnskab.dk’s bud på strukturel racisme.
Den seksuelle overbevisning… Spændende emne i virkeligheden. Hvis du er imod at mennesker af samme køn, elsker og har sex med hinanden. Så er du racist. Eller er du racist? Du er i hvert fald afsporet. Du har ingen ret til at afgøre, hvad der føles rigtig for det enkelte menneske, bare fordi du har en stereotyp opfattelse, hvad der er rigtigt og forkert.
Samfundsmæssig værdi og korrekthed
For lige at afslutte denne klumme, så tillad mig at sige, at jeg har det sådan, at du kan gøre lige som du vil, tro på hvem du vil, og elske hvem du vil i Danmark så længe du bidrager positivt til landet. Såfremt du ikke bidrager positivt, så er det min umiddelbare opfattelse, at du intet har at gøre her. Jeg køber ikke forestillingen om, at Danmark skal hjælpe flygtningen på egen grund. For det betyder bare, at vi hjælper den velstillede flygtning, mens den mindre velstillede lades i stikken i sit hjemland eller yderområde heraf.
Du er velkommen så længe du bidrager positivt. I modsat fald må du finde et andet sted at opholde dig.
Hvad er danskhed? Det kan du læse min mening om.
Efterlad et Svar