• Seneste
  • Trending
sladder og gossip på arbejdspladsen - mand holder pegefingeren op for munden shh

Når sladder på arbejdspladsen går for vidt: En grænse for gossip?

1 år siden
feedback fra kvindelig leder til mandlig kollega

Principper for feedback – når de velmenende ord går tabt

17 timer siden
gældsstyrelsen inddrivelse - medarbejder hanne kigger ind i et spejl

Når sandheden pludselig dukker op – i Gældsstyrelsens gamle systemer

3 uger siden
gældsstyrelsen går i lommen på en borger bagfra

Når staten opfører sig som en inkassovirksomhed uden regnskab – en sand fortælling om Gældsstyrelsen

4 uger siden
bobleledelse leder står med en boble foran sig

Bobleledelse – når elendig ledelse og sociale medier ligner hinanden

4 uger siden
kpi ledelse og manglende ledelse

KPI ledelse gone wrong: Da Excel blev Gud

4 uger siden
moderne ledelse - her ses en ledelsesperson af den moderne type

Hvad er moderne ledelse?

1 måned siden
Ny leder og Nikolaj Mackowski sammen på p-plads på torvet i Albertslund

Ny leder? To veje ind i ledelse – og sådan får du succes fra dag ét

1 måned siden
kaffe er ikke din ven - søvn er din ven - kvinde ser træt ud

Kaffe er ikke din ven – den er bare god til at lade som om

1 måned siden
SEO Arbejde 2 kvinder i baggrunden den ene er leder

SEO arbejde: Hvorfor ledelse og ærlig strategi bør gå hånd i hånd

2 måneder siden
ensomhed og ai som hjælp mod ensomheden

Ensomhed og kunstig intelligens – når teknologien bliver til nærvær

2 måneder siden
onboarding - team sidder sammen med den ny medarbejder

Onboarding: Derfor er den afgørende. Og (meget) tit elendig

2 måneder siden
tavshed i ledelse - kvinde holder pegefingeren op for munden

Tavshed i ledelse – når det stærkeste svar er intet svar

2 måneder siden
fredag 16. maj 2025
Leder Nikolaj Mackowski
  • Forside
  • Miljø
    • Arbejdsmiljø
    • Konflikter
  • Ledelsesprincipper
    • Ledelse
    • Principper
  • Mennesker
    • Menneskesyn
    • Samtale
  • Synspunkter
    • Politik
    • Verden
Ingen resultater
Vis alle resultater
Leder Nikolaj Mackowski
  • Forside
  • Miljø
    • Arbejdsmiljø
    • Konflikter
  • Ledelsesprincipper
    • Ledelse
    • Principper
  • Mennesker
    • Menneskesyn
    • Samtale
  • Synspunkter
    • Politik
    • Verden
Ingen resultater
Vis alle resultater
Leder Nikolaj Mackowski
Ingen resultater
Vis alle resultater
Leder Arbejdsmiljø

Når sladder på arbejdspladsen går for vidt: En grænse for gossip?

At ignorere sladder kan føre til vedvarende skade på virksomhedens sundhed

Nikolaj Mackowski Af Nikolaj Mackowski
1 år siden
i Arbejdsmiljø, Konflikter, Ledelse
Læsetid:5 minutters læsetid
0
sladder og gossip på arbejdspladsen - mand holder pegefingeren op for munden shh
Del på FacebookDel på X

Sladder opstår: Udgør det sladder, når nyheden om Michaels og Rikkes forestående ægteskab deles, før parret selv har valgt at offentliggøre det?


Og hvad med at spekulere i, om Karoline fra bogholderiet venter sig igen?


På hvilket punkt skifter sladder karakter fra at være uskyldig snak til at blive noget, der kan såre, skade eller skabe juridiske problemer? Hvornår rammes punktet, hvor virksomheder føler sig berettigede til at indføre forbud mod det?


I en afgørelse fra en arbejdsretlig instans i december 2013 fastslog dommeren flg.: At et teknisk institut havde en “for vidtgående” politik mod sladder. Instituttet havde afskediget en medarbejder for at diskutere en klage, hun havde indgivet vedrørende seksuel chikane og gengældelse fra hendes chef. Denne var relateret til arbejdsmiljø og de ansattes rettigheder.

Instituttet havde en begrænsende politik mod sladder, der forbød at tale om en persons personlige eller professionelle liv, når personen eller dennes leder ikke var til stede. Politikken forbød også “at fremsætte negative eller nedsættende kommentarer eller kritik af nogen. At skabe og dele eller gentage rygter om en anden person. At diskutere arbejdsrelaterede spørgsmål eller ansættelsesvilkår med andre ansatte.”

Arbejdsrettens afgørelse

Dommeren konkluderede flg.: Politikken var i strid med arbejdsretlige principper. John Hansen, specialist inden for arbejds- og ansættelsesret ved et advokatfirma, forklarede, at instituttets regler overtrådte en vigtig sektion af lovgivningen. Nemlig den, der beskytter ansattes ret til at engagere sig i fælles aktiviteter. Sagt på en enkel måde, betyder det, at loven sikrer medarbejdernes frihed til at diskutere lønninger, arbejdstider og andre arbejdsforhold.


Dommeren opfattelse var: Nogen kunne fortolke politikken således: “Vi må ikke tale om, hvor meget vi tjener. Ej heller hvordan vores supervisor får os til at arbejde for mange timer. Heller ikke om hvad der foregår på vores job på arbejdspladsen.”

Hvad er sladder?

Begrebet “sladder” har flere betydninger. For nogle refererer det kun til ondsindet eller retsligt angribelig tale om en person, der ikke er til stede. Nogle mener, at sladder udelukkende omhandler usande historier, mens andre opfatter det som inkluderende sandfærdige bemærkninger. Endnu andre betragter “sladder” som enhver snak om en persons eller institutions anliggender—uanset om det er personligt eller professionelt. Harmløst eller injurierende.

For eksempel beskriver Hans Henriksen, en ekspert i forretningsudvikling og forfatter, sladder på arbejdspladsen som en type konflikt. For som han påpeger, at det “reelt set udgør et angreb.”

TLK Healthcare, et rekrutteringsfirma inden for sundhedssektoren, betragter ansatte, der bringer problemer til ledelsens opmærksomhed lidt specielt. For hvis ansatte sladrer uden ønske om at bidrage med løsningsforslag eller diskutere problemet med kollegaer, så er det bidrag til sladder.

Men ifølge Morten Andersen, som er direktør for et medie- og specialindholds-firma for små virksomheder, er en vis mængde sladder på arbejdspladsen faktisk sundt.


“Det fremmer samhørighed i teamet,” forklarede Morten Andersen i et interview. “Men når det begynder at skade følelser eller påvirker teamets moral og indstilling negativt, så er det her, grænsen er nået. Det kræver skarp opmærksomhed at genkende, når det sker.” Hun tilføjede, at sladder undertiden kan indikere underliggende sandheder, der kræver ledelsesmæssig opmærksomhed. “Nogle gange er sladder et tidligt tegn på reelle forhold, som kræver, at du som leder tager handling.”

Farerne ved sladder

  1. Nedbrydning af tillid og moral.
  2. Tabt produktivitet og spildt tid.
  3. Øget angst blandt ansatte, da rygter cirkulerer uden klar information om, hvad der er fakta og hvad der ikke er.
  4. Splittelse blandt ansatte, da folk tager parti.
  5. Sårede følelser og rygter.
  6. Afgang af gode medarbejdere, der forlader virksomheden på grund af et usundt arbejdsmiljø.
gossip og sladder på arbejdet 2 ansatte taler om mand ved bord som sidder med hænderne oppe for øjenene

Firmapolitikker

I deres medarbejderhåndbøger har mange virksomheder formelle politikker, der begrænser sladder. Med afgørelsen fra arbejdsretten, hvordan kan de være sikre på, at disse politikker ikke er “for brede” og dermed ugyldige?


For det første bør politikken eksplicit angive, at den ikke er ment til at begrænse medarbejdernes ret til at tale om løn, arbejdstimer eller arbejdsforhold. Snarere er den rettet mod sladder om ikke-arbejdsrelaterede emner, sagde Hans H. Henriksen.


Ud over dette, tilføjede han, må organisationer beslutte, hvor grænsen går mellem harmløs snak blandt kolleger og samtaler, der kunne føre til legitime bekymringer om sundhed. Eller endda sikkerhed og chikane.

Svært at stoppe sladder helt

“Ærligt talt vil du aldrig stoppe folk fra at tale om, hvordan den og den snyder sin ægtefælle eller kom ind her til morgenen lugtende af alkohol,” bemærkede Hans H. Henriksen. “Det ligger i menneskets natur. Men der er bestemt en grænse, du skal trække, for eksempel hvor sikkerheden er kompromitteret, eller med spørgsmål om chikane. Det kan også være hvis nogen føler sig omtalt på grund af deres race eller køn. Så bliver det et ansvar, hvis det ikke adresseres.”

Morten Andersen påpegede, at arbejdsgivere ikke bør anvende anti-sladder politikker til at undertrykke almindelig utilfredshed med ledelsen, som det så ud til, at det tekniske institut forsøgte.

Rolig finger på aftrækkeren

“Som leder skal du bide i det sure æble lidt, for der vil uundgåeligt være en vis mængde utilfredshed med chefen,” sagde hun. “Hvis nogen siger, ‘Han er virkelig tosset,’ skal du lade det gå. Men hvis det begynder at være noget i retning af, ‘Hun drikker hver dag til frokost,’ vil det underminere din autoritet og troværdighed. Det er der, du måske skal gribe ind.”


At skrive politikker, der forbyder sladder, kan være så komplekst, at virksomheder i stedet måske burde fokusere på at uddanne medarbejderne om farerne ved at tale om kolleger bag deres ryg, sagde Hans H. Henriksen. “Inkluder dette i et bredere initiativ, der adresserer, hvad end du ønsker at kalde adfærden—om det er mobning eller blot uprofessionel opførsel.”


Morten Andersen nævnte og en anden tilgang: Hyr en erhvervscoach!


“Der er nogle, der specialiserer sig i teamets holdning, og de er meget som en ægteskabsrådgiver,” forklarede hun. “De sætter folk ned og diskuterer, hvad der er kernen i sladderen. Måske lærer de, at folk føler sig forurettede, fordi lederen favoriserer visse medarbejdere. Afhængigt af hvor du er på ledelsestrinnet, skal du tjekke hele toget for at sikre, at der ikke er et svagt led et sted.”

Gossip på e-mail

Brugen af virksomhedens e-mail kan udgøre en særlig risiko for spredning af sladder, idet meddelelser let kan ende hos utilsigtede modtagere. I en artikel fremhævet tilbage i 1996 af et teknologimedie, påpegede en advokat fra et kendt advokatfirma, at virksomheder bør vejlede deres ansatte om at undgå at anvende virksomhedens e-mail-systemer til formål, der involverer sladder.


“Ansatte behandler ofte e-mail-kommunikation som mundtlige samtaler, og siger ting, de aldrig ville udtrykke i et brev eller et memorandum,” skrev han i sin artikel. “Virksomheder skal klart definere politikker for ansattes e-mail-brug.”


På grund af denne uformelle tilgang observerede han, at arbejdstagere har tendens til at bruge dårlig dømmekraft, når de skriver e-mails. Nogle gange ved at inkludere injurierende sprogbrug, meninger, der er i modstrid med virksomhedens politik, beskeder mod virksomhedens interesser eller “simpelthen dårligt valgt indhold med en særdeles nedladende tone.”


“Virksomheder bør inkludere en e-mail-politik i deres medarbejderhåndbøger og uddanne ansatte om de farer, der er forbundet med brug af e-mail,” skrev han. “For at forstærke budskabet periodisk, bør virksomheder udsende kopier af politikken til alle ansatte, mindst én gang årligt. E-mail-politikken bør klart definere omfanget af ansattes forventninger til privatliv, når det kommer til kommunikation via firmaets netværk.”

Gaslighting er en subtil manipulationsform

Læs artikel om gaslight og find hjælp

Kender du til motivationsteorierne?

Læs om de vigtigste her
Kilde: SHRM
Vært: Dana Wilkie
Tags: LedelsesprincipperMenneskesyn
Del50Tweet31
Forrige Artikel

Parkeringskontrol: Frederikshavns Kommunes forslag vil møde modstand

Næste Artikel

Hvad er ledelse?

Nikolaj Mackowski

Nikolaj Mackowski

Nikolaj Mackowski er en erfaren leder med en solid baggrund i maskinindustrien, hvor han har skabt resultater siden 2008. Med sin tekniske uddannelse og skarpe analytiske sans leverer han artikler på Leder Nikolaj Mackowski, der forener præcision og indsigt i moderne ledelsesteori.

Anbefalet til dig

Principper for feedback – når de velmenende ord går tabt

Af Nikolaj Mackowski
17 timer siden
0
2k
feedback fra kvindelig leder til mandlig kollega

Alle taler om feedback. Men de færreste mestrer det. For selvom intentionen er god, ender det alt for ofte som en lussing i forklædning, en vag omgang roséros...

Læs mereDetails

Bobleledelse – når elendig ledelse og sociale medier ligner hinanden

Af Nikolaj Mackowski
4 uger siden
0
2k
bobleledelse leder står med en boble foran sig

1. Indledning: Når Facebook og ledere har noget til fællesForestil dig en arbejdsplads, hvor du ikke må sige din mening. Hvor kritik bliver straffet. Hvor magten hviler i...

Læs mereDetails

KPI ledelse gone wrong: Da Excel blev Gud

Af Nikolaj Mackowski
4 uger siden
0
2k
kpi ledelse og manglende ledelse

KPI ledelse gone wrong: Hver morgen klokken 09:00 ankommer en hellig skrift i form af et Excel-ark til samtlige medarbejdere i Solvex. Ikke kun til mellemledere og afdelingschefer,...

Læs mereDetails

Ny leder? To veje ind i ledelse – og sådan får du succes fra dag ét

Af Nikolaj Mackowski
1 måned siden
0
2k
Ny leder og Nikolaj Mackowski sammen på p-plads på torvet i Albertslund

At være ny leder er som at starte på et arbejde, du endnu ikke helt forstår – men hvor alle allerede forventer, at du ved, hvad du laver.Det...

Læs mereDetails

Tavshed i ledelse – når det stærkeste svar er intet svar

Af Nikolaj Mackowski
2 måneder siden
0
2k
tavshed i ledelse - kvinde holder pegefingeren op for munden

Indledning Jeg har ikke altid været god til tavshed i ledelse. Tværtimod. Jeg har siddet til økonomimøder og åbnet munden, før hjernen var landet. Jeg har haft et...

Læs mereDetails
Næste Artikel
hvad er ledelse - skeptisk kvinde med hovedet på skrå

Hvad er ledelse?

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 TinySEO - Få et nyt WordPress website med SEO inkluderet  TinySEO - Få et nyt WordPress website med SEO inkluderet  TinySEO - Få et nyt WordPress website med SEO inkluderet

Browse Efter Kategori

  • Arbejdsmiljø
  • Bagsiden
  • Konflikter
  • Ledelse
  • Leder
  • Menneskesyn
  • Politik
  • Principper
  • Samtale
  • Verden
Logo-Nikolaj-Mackowski-Retina-Mobile-logo

KATEGORIER

  • Arbejdsmiljø
  • Bagsiden
  • Konflikter
  • Ledelse
  • Leder
  • Menneskesyn
  • Politik
  • Principper
  • Samtale
  • Verden

SØG VIA TAG

Arbejdsmiljø Dårlig ledelse Forandringsledelse God ledelse Konflikter Konfliktløsning Ledelse Ledelsesprincipper Ledelsesstil Leder Lederskab Lineær forståelse Livskriser Maslow Menneskesyn Politik Psykisk helbred Samtale Social kapital Socialkonstruktionisme Uformel leder Uvidenskabeligt

© Ophavsret | Leder Nikolaj Mackowski | Nyheder og trends om ledelse og politik | Ansvarsfraskrivelse | Kontakt: redaktion@nikolajmackowski.dk

Ingen resultater
Vis alle resultater
  • Forside
  • Miljø
    • Arbejdsmiljø
    • Konflikter
  • Ledelsesprincipper
    • Ledelse
    • Principper
  • Mennesker
    • Menneskesyn
    • Samtale
  • Synspunkter
    • Politik
    • Verden

© Ophavsret | Leder Nikolaj Mackowski | Nyheder og trends om ledelse og politik | Ansvarsfraskrivelse | Kontakt: redaktion@nikolajmackowski.dk

Go to mobile version