Reklame for TinySEO

Bobleledelse – når elendig ledelse og sociale medier ligner hinanden

Dårlig ledelse er overalt, men få ser den for, hvad den er: en boble. Et lukket rum, hvor kritik er forbudt, hierarkiet er helligt, og lederens ego er den egentlige KPI. Denne artikel introducerer begrebet bobleledelse og stiller spørgsmålet: Vil du blive i boblen, eller træde ud og begynde at tænke selv?

bobleledelse leder står med en boble foran sig

1. Indledning: Når Facebook og ledere har noget til fælles

Forestil dig en arbejdsplads, hvor du ikke må sige din mening. Hvor kritik bliver straffet. Hvor magten hviler i hænderne på folk uden erfaring, men med stort behov for kontrol. Det lyder som et dårligt afsnit af en arbejdsmiljøserie. Men det er virkeligheden i mange virksomheder – og det ligner til forveksling de sociale medier, vi alle kender.

Dårlig ledelse og sociale medier deler nemlig en struktur: boblen. Du holdes fast. Du fristes til at blive. Og du straffes, hvis du forlader den.

Vi kalder det: bobleledelse.

2. Mellemledelse i rengøringsbranchen: Et boblestudie i praksis

I fire år arbejdede jeg som mellemleder i rengøringsbranchen. Jeg mødte ledere uden kompetencer, uden selvindsigt og uden uddannelse – men med stor evne til at eliminere kritik. Især husker jeg en Customer Delivery Manager i ISS, der i starten virkede imødekommende. Vi trænede endda sammen i Fitness World. Men bag det kollegiale lå en kontrollerende ledelsesstil.

Micromanagement var hans bibel. Alt skulle foregå efter hans hoved. Spørgsmål blev betragtet som opposition. Kritik som trusler. Da jeg begyndte at udfordre metoderne, blev jeg skubbet ud på et sidespor. Først symbolsk. Siden formelt. Nye “daglige ledere” blev præsenteret foran hele organisationen. Jeg var stadig ansat. Men usynlig.

Deres boble holdt kun, så længe ingen rørte den. Og det gjorde jeg.

3. Ledelsesboblen slår igen: Coor, Roza og den fiktive opsigelse

Hillerød mødte jeg Roza. Hun ledede uden at kende til SL2-modellen, motivationsteori eller relationel koordinering gennem kommunikation. Da jeg hjalp en medarbejder med at skrive en opsigelse, reagerede hun med frygt og vrede. Ikke fordi medarbejderen var utilfreds, men fordi min handling prikkede til hendes boble.

Jeg blev fyret under påstanden: “Du prøver at positionere dig, Nikolaj.” Nej, Roza. Jeg prikkede bare til din boble. Og den brast.

4. Den sociale medie-model for ledelse

Tænk over det: Hvorfor vil sociale medier ikke lade dig åbne links i din egen browser? Fordi de vil beholde dig i boblen. Ligesom dårlige ledere ikke tåler, at du tænker uden for deres kontrol.

Bobleledelse er ikke bare inkompetent.

  • Du belønnes for tavshed
  • Du ignoreres, hvis du undrer dig
  • Du fjernes, hvis du udfordrer

Præcis som på Facebook, Instagram eller TikTok. En lukket økologi, hvor selve systemet straffer dig for at være menneske.

5. Polarisering, kæresteforhold og slagsmål i Miljø Rent

I Miljø Rent kulminerede bobleledelse i en kæde af absurditeter: En direktør og en driftsdirektør i et forhold. En serviceleder blev kærestens nye favorit og forfremmet uden kvalifikationer. Polariseringen voksede. Jeg blev bedt om at fremlægge arbejdsgruppens kritikpunkter. Boblen blev truet. Og da jeg endelig talte højt, blev jeg fyret under overskriften “omstrukturering”. Dagen efter blev en ny serviceleder ansat.

Også uden kvalifikationer.

Og hvis nogen mener, jeg bryder en tavshedsaftale ved at dele dette, så nej: Jeg udnytter min grundlovssikrede ytringsfrihed. For sandheden skal ikke holdes inde i en boble.

6. Bobleledelse defineret

Bobleledelse er en ledelsesstil, hvor:

  • Kritik opfattes som illoyalitet
  • Tavshed opfattes som kompetence
  • Hierarki trumfer faglighed
  • Lederens ego er den største KPI

Den findes især i brancher uden krav til lederuddannelse. Som rengøring. Men også i tech, retail og produktion. Den er som en indbygget browser: Den holder dig fanget, uden du opdager det. Indtil du prikker. Og så brister den.

7. Konklusion: Vil du leve i boblen?

Jeg siger altid til mine medarbejdere:

“I kan sige alt til mig. Kritiser, foreslå, tænk selv. Jeg fyrer jer ikke for at være mennesker.”

– Nikolaj Mackowski

Bobleledelse er måske ikke på skemaet i MBA-programmer. Men den eksisterer overalt. Og den skal spottes, navngives og bekæmpes. For når chefer og sociale medier ligner hinanden, er det på tide at spørge sig selv:

“Er jeg i en boble, jeg ikke tør prikke til?”

Og i så fald: Hvem har du så valgt at være i historien? Algoritmen, der bekræfter systemet? Eller mennesket, der prikker til det?

Relateret læsning

Er du nysgerrig på, hvordan kommunikation og argumentation hænger sammen med ledelse?

Exit mobile version