Parkeringskontrol: Frederikshavns Kommunes forslag vil møde modstand

Forstå de underliggende mekanismer i parkeringskontrollen

Parkeringskontrol: Frederikshavn Kommune har ifølge TV2 Nord fremlagt et forslag om at etablere en midtbyzone fri for parkeringsvagter. Det vil tillade ubegrænset gratis parkering. Dette tiltag blev offentliggjort af borgmester Birgit S. Hansen under generalforsamlingen for handels- og virksomhedsforeningen FREDERIK. Den fandt sted i Kattegat Silo og samlede 80 af foreningens over 160 medlemmer.

Under generalforsamlingen annoncerede kommunen, at de agter at implementere gratis parkering uden tidsrestriktioner. Dog på betingelse af at ejerne af private parkeringspladser vil indvilge i en lignende ordning.

Borgmester Hansen opfordrede alle til at bidrage positivt til at forlænge kundernes ophold i byen. Det skal ske ved at engagere sig i en dialog om parkeringssituationen. Hun understregede, at en fælles indsats er nødvendig for at tackle de udfordringer, som landets midtbyer står overfor med hensyn til at tiltrække kunder.

Niels Bro, formanden for foreningen, fremhævede ligeledes behovet for en kollektiv indsats. Det skal ske for at omvende den nedadgående trend i kundeflowet i bymidterne.

Som et første skridt mod at realisere denne vision, foreslog borgmesteren en etårig pilotperiode uden parkeringsvagter i Frederikshavns centrum. Det skete efter at have modtaget omfattende kritik over de nuværende parkeringsforhold. De anses for at være medvirkende til at drive kunder væk fra bymidten.

Fakta om offentlig parkeringskontrol

Den offentlige parkeringskontrol, styret af færdselslovgivningen, sætter rammerne for parkering og standsning på offentlige veje. Ifølge bekendtgørelse BEK 877 fra 25. juni 2018, er indtægterne fra parkeringsafgifter delt mellem Rigspolitiet og lokale vejmyndigheder. Typisk i en 50/50 fordeling. Medmindre særlige omstændigheder dikterer andet.

I følge mediet KØBENHAVNLIV resulterede dette i, at danske kommuner i 2022 indsamlede over 1 milliard kroner, hvoraf cirka 287 millioner stammede fra parkeringsbøder alene. Et beløb FDM (bilisternes interesseorganisation) betragter som overvældende.


Dennis Lange fra FDM påpeger, at kommunerne har negligeret udviklingen af nye parkeringsarealer, især i byernes brokvarterer, hvor antallet af beboerlicenser overstiger de tilgængelige parkeringspladser.

Dette misforhold har banet vejen for en stigende anvendelse af private parkeringsselskaber af grundejerne, en tendens der nødvendiggør et nærmere blik på den private parkeringssektor.

Fakta om privat parkeringskontrol

Privat parkeringskontrol opererer inden for rammerne af Aftaleloven (LBK 193, 2. marts 2016), hvor en Højesteretsafgørelse kategoriserer sådan kontrol som en serviceydelse. Dette betyder, at parkeringsafgifter, som en del af denne service, er momspligtige.



Denne form for parkeringskontrol baseres på en aftale mellem private parkeringsselskaber og ejendomsejere, og er ikke reguleret af færdselslovgivningen. I stedet styres den af aftalevilkår, der kan inkludere, men ikke er begrænset til:

  1. Obligatorisk parkering inden for markerede båse.
  2. Tidsbegrænset parkering på op til en time, forudsat at en P-skive er korrekt indstillet.
  3. Krav om en gyldig parkeringslicens eller et korrekt udfyldt gæstekort for at tillade parkering.

Disse betingelser er typiske eksempler på vilkår, der anvendes på private parkeringsområder, og understreger den særlige tilgang, der gælder for privat parkeringsregulering.

Det økonomiske aspekt

I hjertet af privat parkeringskontrol ligger en økonomisk aftale, der spejler den offentlige sektors fordeling af parkeringsindtægter mellem kommune og stat. Denne økonomiske struktur er karakteriseret ved fordelingsnøgler, som definerer, hvordan indtægter fra parkeringsafgifter deles mellem parkeringsselskabet og ejendomsejeren.


Mediet Leder Nikolaj Mackowski, en erfaren branchekender, belyser, hvordan landets fremtrædende ejendomsbesiddere – dem, der balancerer mellem detailhandel og ejendomsudlejning – udgør rygraden i det private parkeringsnetværk. Disse aktører står ofte i spidsen for samarbejder med parkeringsselskaber, hvilket understreger den dybe økonomiske forbindelse mellem ejendomsbesiddelse og parkeringsservice.

Fairness i kontrollen med parkeringsområderne

En tidligere leder fra den private parkeringssektor deler en oplysende erfaring:

“Vores team tog initiativ til at kontakte en af de mest prominente ejendomsbesiddere i Danmark. Formålet var at præsentere dem for en innovativ løsning ved hjælp af nummerpladegenkendelsesteknologi. 



Denne teknologi ville muliggøre en mere retfærdig håndtering af parkeringsafgifter ved kun at pålægge disse, hvis en kunde faktisk havde overskredet den tilladte parkeringstid på eksempelvis to timer i deres detailhandelsområder.”


“Dette system ville eliminere behovet for den traditionelle indstilling af P-skiver, som mange kunder ofte glemmer, og dermed undgå uretfærdige afgifter. Vi anså dette for at være en betydelig forbedring af fairness i parkeringskontrollen.”

parkeringskontrol i Frederikshavn - forslag om gratis parkering - offentlig parkeringsvagt på billedet

Svaret fra en af Danmarks største ejendomsbesiddere ryster

Reaktionen fra en af landets mest markante ejendomsbesiddere på forslaget om at implementere nummerpladegenkendelsesteknologi var både overraskende og afslørende. Ejendomsbesidderen erkendte teknologiens potentiale, men deres betingelser for anvendelse afslørede en dybere, økonomisk motiveret dagsorden: De forlangte 80% af alle indtægter fra udstedte parkeringsafgifter – en aftale, der skulle gælde uafhængigt af afgifternes betalingsstatus.


Denne krævende fordelingsnøgle indebærer, at parkeringsselskabet skulle overføre 80% af værdien af enhver udstedt afgift direkte til ejendomsbesidderen, uanset om afgiften var blevet betalt. Dette krav stiller parkeringsselskabet i en prekær finansiel position, da det er velkendt, at omkring 70% af parkeringsafgifterne betales før sagen potentielt går videre til inkasso.


Givet de ufordelagtige vilkår, stod det klart, at et samarbejde under disse betingelser ville være uholdbart. Resultatet blev, at vi måtte trække os fra forhandlingerne, en beslutning der kaster lys over de komplekse og ofte uretfærdige økonomiske relationer i den private parkeringsindustri.

Konklusion: Frederikshavns Kommunes forslag får det svært

Man må forstå, hvordan det oprindelige formål med privat parkeringskontrol har skiftet fokus mod en intensiveret jagt på profit. Dette skift er tydeligst hos nogle af landets mest fremtrædende ejendomsbesiddere. De, der ikke blot engagerer sig i detailhandel, men også tjener betydeligt på parkeringsafgifter udskrevet under dagligdagens travlhed. Det er den tid, hvor den mindste forglemmelse med P-skiven kan koste forbrugeren dyrt.


Denne praksis, hvor stressede forbrugere, der allerede har spenderet penge i detailbutikker, straffes yderligere med høje parkeringsafgifter. Det er en klar indikation af, at systemet primært tjener til at maksimere indtjeningen for ejendomsbesiddere. At op mod 80% af disse afgifter ender i lommerne på ejendomsbesidderne, understøtter kun denne påstand.


Givet denne virkelighed, står Frederikshavn Kommunes forslag om gratis parkering over for betydelige udfordringer. Ejendomsbesidderes tunge økonomiske interesser i parkeringsafgifter gør det usandsynligt, at de vil støtte en ændring, der kan mindske deres indtægter. Det økonomiske incitament til at opretholde status quo overvælder simpelthen ethvert initiativ til forandring, hvilket efterlader Frederikshavn Kommunes velmenende forslag med ringe chance for succes.

Exit mobile version