• Seneste
  • Trending
dårlige chefer mand holder sig for ørerne

Tilhører du gruppen af dårlige chefer?

1 år siden
gældsstyrelsen inddrivelse - medarbejder hanne kigger ind i et spejl

Når sandheden pludselig dukker op – i Gældsstyrelsens gamle systemer

2 uger siden
gældsstyrelsen går i lommen på en borger bagfra

Når staten opfører sig som en inkassovirksomhed uden regnskab – en sand fortælling om Gældsstyrelsen

3 uger siden
bobleledelse leder står med en boble foran sig

Bobleledelse – når elendig ledelse og sociale medier ligner hinanden

3 uger siden
kpi ledelse og manglende ledelse

KPI ledelse gone wrong: Da Excel blev Gud

3 uger siden
moderne ledelse - her ses en ledelsesperson af den moderne type

Hvad er moderne ledelse?

4 uger siden
Ny leder og Nikolaj Mackowski sammen på p-plads på torvet i Albertslund

Ny leder? To veje ind i ledelse – og sådan får du succes fra dag ét

1 måned siden
kaffe er ikke din ven - søvn er din ven - kvinde ser træt ud

Kaffe er ikke din ven – den er bare god til at lade som om

1 måned siden
SEO Arbejde 2 kvinder i baggrunden den ene er leder

SEO arbejde: Hvorfor ledelse og ærlig strategi bør gå hånd i hånd

1 måned siden
ensomhed og ai som hjælp mod ensomheden

Ensomhed og kunstig intelligens – når teknologien bliver til nærvær

2 måneder siden
onboarding - team sidder sammen med den ny medarbejder

Onboarding: Derfor er den afgørende. Og (meget) tit elendig

2 måneder siden
tavshed i ledelse - kvinde holder pegefingeren op for munden

Tavshed i ledelse – når det stærkeste svar er intet svar

2 måneder siden
skrive en anbefaling eller ikke - forbundne mennesker som på LinkedIn

Hvornår skal du skrive en anbefaling? Hvornår skal du lade være?

2 måneder siden
fredag 9. maj 2025
Leder Nikolaj Mackowski
  • Forside
  • Miljø
    • Arbejdsmiljø
    • Konflikter
  • Ledelsesprincipper
    • Ledelse
    • Principper
  • Mennesker
    • Menneskesyn
    • Samtale
  • Synspunkter
    • Politik
    • Verden
Ingen resultater
Vis alle resultater
Leder Nikolaj Mackowski
  • Forside
  • Miljø
    • Arbejdsmiljø
    • Konflikter
  • Ledelsesprincipper
    • Ledelse
    • Principper
  • Mennesker
    • Menneskesyn
    • Samtale
  • Synspunkter
    • Politik
    • Verden
Ingen resultater
Vis alle resultater
Leder Nikolaj Mackowski
Ingen resultater
Vis alle resultater
Leder Verden

Tilhører du gruppen af dårlige chefer?

Test dig selv om du er en dårlig chef med vores 10 punkter

Nikolaj Mackowski Af Nikolaj Mackowski
1 år siden
i Ledelse, Verden
Læsetid:7 minutters læsetid
0
dårlige chefer mand holder sig for ørerne
Del på FacebookDel på X

Dårlige chefer: Hvis du er en god chef ved du godt det hele ikke kun handler om erfaring og motivation. Som leder betyder de bløde værdier mere: Kommunikation, teamwork og problemløsning. De bedste chefer har et empatibadge i stedet for ego og magt.

Gode ledere motiverer og inspirerer deres medarbejdere så de bliver bedre til deres arbejde. Det forbedrer virksomhedens bundlinje samtidigt med medarbejderomsætningen mindskes. I en undersøgelse fra firmaet Kforce sagde hele 43%, at de værdsatte ledelsens påskønnelse af deres arbejde. Faktisk i langt højere grad end en klar karrierevej eller mere indflydelse.

Så hvad med dig: Er du en god eller dårlig chef? Tjek listen med de 10 største mangler hos en dårlig chef. Hvis nogle af punkterne rammer dig som et projektil, får du også en livline i skikkelse af måder at vende skuden på. Du kan også blive en god chef.

1. Dårlige chefer overbebyrder deres bedste medarbejdere

At overbebyrde dine medarbejdere er en skidt ting. Ikke desto mindre laver chefer ofte fejlen ved at give deres bedste medarbejdere løvens andel af arbejdet. Det får dine medarbejdere til at føle, at de bliver straffet for deres hårde arbejde. Overbebyrdelse bidrager til udbrændthed blandt dine bedste og mest talentfulde teammedlemmer.

Det er hverken praktisk eller realistisk, at du forventer at medarbejderne bruger 40 timer eller mere om ugen. Og slet ikke, når du kun bekymrer dig om produktivitet og output. En af de bedste måder at vise du kerer dig på, er ved at give dine medarbejdere muligheden for at udvikle sig. Det betyder du skubber dem ud af deres komfortzone og inspirerer til professionel udvikling.

Hvis du har brug for at et teammedlem påtager sig en større arbejdsbyrde eller tager ekstra timer, skal du i det mindste give bonus, forfremmelse eller en titelændring. Ja, i virkeligheden skal du gøre alle tre ting. De virkelig talentfulde medarbejdere er normalt villige til en større arbejdsbyrde. Men du kan være helt sikker på de forsvinder igen, hvis de føler, at de kun overbebyrdes og du så ikke honorerer det. Endsige værdsætter det.

Dårlige ledere mister medarbejdere

Læs om horribel dårlig ledelse

2. Dårlige ledere anerkender ikke bidrag eller belønner godt arbejde

Lad være med at negligere et verbalt klap på skulderen som “godt gået” eller “fantastisk arbejde”. Dine top-medarbejdere – som allerede er selvmotiverede til at gøre deres bedste, vil flytte grænser hvis du anerkender indsatsen.

At holde medarbejdere glade og tilfredse er en af de bedste måder at sikre virksomhedens succes på. For dig som chef er en stor del af at holde medarbejdere glade på, ved at finde balancen mellem professionalisme og empati.

Store chefer fejrer deres medarbejderes succeser, bruger fejltrin som læring og tilskynder til at lære og vokse. Ligesom du selvfølgelig udviser empati og sympatiserer, når de har hårde tider. Selvfølgelig kan denne fremme af tillid-kultur give medarbejdere magt til at udforske andre karriereveje. Især hvis det er mere interessant. Men som leder viser du, at du tænker på deres bedste og succes, selv når de vil i en anden retning.

3. Dårlige chefer overholder ikke deres forpligtelser

Et af de største fejltrin du kan gøre – både på arbejde og privat – er ikke at holde dit ord. For hvert løfte du overholder overfor dine medarbejdere, bliver du mere pålidelig og troværdig i deres øjne.

Når du ikke overholder dine løfter, ser medarbejderne dig som ligegyldig. Og når du ikke overholder dine løfter, hvorfor skulle de så være loyale overfor dig?

Dårlig chef?

Her er kendetegnene hos din dårlige leder

4. Dårlige chefer ansætter og forfremmer de forkerte personer

Flittige og dygtige medarbejdere ønsker at arbejde sammen med ligesindede. Hvis du ikke bruger tid og indsats på at ansætte gode mennesker til teamet – eller endnu værre – hvis du forfremmer de forkerte… så vil det være et massivt slag i ansigtet på dine kvalitetsmedarbejdere.

Dette er især sandt, når du ansætter eller forfremmer en dårlig medarbejder til en øget ledelsesposition. I en undersøgelse af amerikanske forretningsledere, opdagede firmaet Grovo, at 98% af deres overordnede havde brug for mere træning. Især i de væsentligste og interpersonelle færdigheder.

“Når ineffektive og dårlige ledere bevæger sig opad og fremad i virksomheden, bør det ses som et udviklingsrødt flag”, sagde vicepræsidenten hos Grovo. “Kvalitetsledelse er den største indikator for medarbejderengagement, produktivitet og virksomhedskultur. Organisationer kan forkorte læringskurven ved at identificere den specifikke adfærd hos deres bedste ledere. Den skal så bruges til at levere små og engagerende læringsoplevelser, der omsætter viden til handlinger.”

dårlige chefer mand kigger mod himlen med håb

5. Dårlige ledere bedriver micromanagement

Ledere er i en ledelsesposition fordi de kender virksomheden og som oftest – men langt fra altid – udmærker sig i deres arbejde. Denne selvsamme dedikation og viden driver også dårlige chefer til at lede gennem micromanagement. I jagten på perfektion. Det kan være så galt, at de ikke gerne vil uddelegere opgaver, fordi de tror det er deres skyld, hvis en medarbejder taber bolden.

Frygt er en dårlig ledelsesstrategi. Det er derimod helt afgørende at ansætte medarbejdere du tror opfylder eller endda overgår dine forventninger. Du fremmer vækst ved at lade medarbejdere begå fejl. Det lærer de af og får selv rettet op på eventuelle fejl.

Her finder du andre 10 træk

På umådelig dårlig ledelse

6. Dårlige chefer tager al æren

Lad os sige, at du har et fantastisk team, der har arbejdet over for at afslutte et vigtigt projekt. Det går ud over det sædvanlige. Projektets resultat er en succes og alle fejrer det. Den glade atmosfære skyldes følelsen af være lykkedes sammen som en fælles præstation.

Du er ikke den chef, der tager al æren for teamets indsats. I stedet for viser du medarbejderne din påskønnelse. Du tager dig selvfølgelig tid til at takke alle, der har bidraget. Og du roser dem i plenum. Jo mere værdsatte dine medarbejdere føler sig, jo større indsats lægger de i fremtidige projekter.

7. Dårlige ledere håndterer ikke konflikter

Som chef er dit job at sikre, at dit team kører problemfrit. Hvis du aldrig er villig til at adressere konflikter, finder du dig selv ude af stand til at lede. Du engagerer dig selvfølgelig i dine medarbejdere før spændte situationer kommer ud af kontrol.

Du er opmærksom på respektløs opførsel og ser efter både diskrimination og mobning mellem dine medarbejdere. Du fremmer selvfølgelig en kultur af inklusion og etisk korrekt adfærd.

Hvis der er en konflikt mellem dine medarbejdere, tager du en mæglingstilgang ved at tale med enhver, som er en del af konflikten. På den måde får du et nøjagtigt billede af situationen. Jo før du opløser en konflikt, jo mere forbedrer du moralen i teamet.

Den måde du håndterer konflikten på gør et stort indtryk på dine medarbejdere. Hvis du nærmer dig problemer roligt og retfærdigt, vil de være mere tilbøjelige til at stole på dig. Det er, når de har et problem med en kollega, deres position og professionelle forhold til dig.

8. Dårlige chefer har ikke forventninger

Hvis du ikke praktiserer micromanagement, skal du være opmærksom på, at du ikke er gået helt over i den anden lejr. Mens medarbejdere foretrækker at lave deres egne fejl, styre egen tid og nå deres præstationer, er der stadig en grund til at ethvert team har en leder.

Den gode chef ser det store billede. De forstår det samlede projekt og uddelegerer opgaver for at få jobbet gjort ved hjælp af hver medarbejders styrker.

Det er ret afgørende at afgrænse og kommunikere hver medarbejders rolle, samlede arbejde, og stille de nødvendige værktøjer til rådighed. Når du samtidigt har klare forventninger hjælper det med at holde dine medarbejdere engagerede og produktive.

Fra medarbejder til leder - er du klar?

Læs mere om transitionen til leder

9. Dårlige ledere roser ikke deres medarbejdere

Evnen til medarbejderfastholdelse er et voksende problem i mange brancher og jobtyper. Det gælder for producenter, lagre, hotelbranchen, restauranter, digitale virksomheder og selv i timelønnede jobs. Covid-19-pandemien forværrede problemet og det ser ud til kun at blive værre. I en undersøgelse foretaget af Willis Towers, rapporterede 73% af virksomhederne, at de oplever problemer med medarbejderfastholdelse. Det er næsten 3 gange så meget som i 2020 (26%).

Du skal rose dine bedste medarbejdere, hvis du vil beholde dem. Hvis dine medarbejdere leverer 110% og ikke får ros, kompensation eller muligheder for at stige i graderne, flytter de til et firma som vil. Anerkendelse og værdsættelse søger medarbejderne efter.

10. Dårlige chefer byder ikke nye ideer velkommen

Gode chefer lytter til deres medarbejdere. Det er langt fra sikkert du implementerer hver idé som medarbejderne foreslår. Det betyder ikke, at du ikke skal overveje deres input. Dine medarbejdere er i skyttegravene dag ind og dag ud. De forstår givetvis arbejdspladseffektivitet og moral på et ret dybt niveau.

Hvis dine medarbejdere føler sig kvalt på arbejde, begynder de at føle sig begrænset. Det rækker helt ned i deres private liv, og det fører til mangel på tillid eller mangel på ønske om udvikling. Når du skal fremme en kultur af samarbejdet og kreativitet, så sikre dig lige, at dine medarbejdere ved at du er åben for feedback. Og samtidigt værdsætter konstruktiv kritik eller forslag.

Er du en god eller dårlig chef?

Ledelse er en løbende proces. De bedste ledere lærer konstant, vokser og evaluerer sig selv. Selv hvis du tror, at du ikke har lavet fejl, som er på denne liste, så brug listen som en guide. Du skal sikre dig, at du er en effektiv og retfærdig leder for dit team.

Mange af verdens store ledere siger, at de har lært, hvordan man ikke gør. Af deres egne chefer. Richard Branson – grundlæggeren af Virgin Group – har sagt følgende: “Respekt er, hvordan man behandler alle, ikke bare dem du vil imponere.

At respektere dine medarbejdere og behandle dem godt betyder alt. Ligesom du hjælper dine medarbejdere i retning af deres fulde potentiale. Uanset om det er en i anden virksomhed. Kun sådan opnår du succes som leder og ligeledes den virksomhed du er leder for.

Kilde: Business News Daily
Vært: Julie Thompson
Tags: Dårlig ledelseLedelseLederskab
Del49Tweet31
Forrige Artikel

Introduktion til Lewins ledelsesformer

Næste Artikel

Uformel leder: Forstå effekten på teamet og organisationen

Nikolaj Mackowski

Nikolaj Mackowski

Nikolaj Mackowski er en erfaren leder med en solid baggrund i maskinindustrien, hvor han har skabt resultater siden 2008. Med sin tekniske uddannelse og skarpe analytiske sans leverer han artikler på Leder Nikolaj Mackowski, der forener præcision og indsigt i moderne ledelsesteori.

Anbefalet til dig

Bobleledelse – når elendig ledelse og sociale medier ligner hinanden

Af Nikolaj Mackowski
3 uger siden
0
2k
bobleledelse leder står med en boble foran sig

1. Indledning: Når Facebook og ledere har noget til fællesForestil dig en arbejdsplads, hvor du ikke må sige din mening. Hvor kritik bliver straffet. Hvor magten hviler i...

Læs mereDetails

KPI ledelse gone wrong: Da Excel blev Gud

Af Nikolaj Mackowski
3 uger siden
0
2k
kpi ledelse og manglende ledelse

KPI ledelse gone wrong: Hver morgen klokken 09:00 ankommer en hellig skrift i form af et Excel-ark til samtlige medarbejdere i Solvex. Ikke kun til mellemledere og afdelingschefer,...

Læs mereDetails

Ny leder? To veje ind i ledelse – og sådan får du succes fra dag ét

Af Nikolaj Mackowski
1 måned siden
0
2k
Ny leder og Nikolaj Mackowski sammen på p-plads på torvet i Albertslund

At være ny leder er som at starte på et arbejde, du endnu ikke helt forstår – men hvor alle allerede forventer, at du ved, hvad du laver.Det...

Læs mereDetails

Relationel koordinering – vores guide til et effektivt samarbejde og kommunikation

Af Nikolaj Mackowski
2 måneder siden
0
2k
relationel koordinering - kvinde på strand i badetøj som succes for teorien

Hvad er den relationelle koordinering?Relationel koordinering handler om at skabe stærke relationer og kommunikativ effektivitet, der styrker organisatorisk sammenhængskraft og forbinder arbejdsprocesser på tværs af teams.Relationel koordinering synkroniserer...

Læs mereDetails

Produktlivscyklussen, kaldet PLC-Kurven er ikke, hvad den har været

Af Nikolaj Mackowski
3 måneder siden
0
2k
plc-kurven i parabelform

PLC-kurven: Forestil dig, at du lancerer et produkt. Det starter i stilhed, vokser til noget stort, topper, og til sidst dør det ud. Sådan har det altid været.Eller...

Læs mereDetails
Næste Artikel
uformel leder - mand hvor man aner ansigtet i mørke - derfor uformel leder

Uformel leder: Forstå effekten på teamet og organisationen

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 TinySEO - Få et nyt WordPress website med SEO inkluderet  TinySEO - Få et nyt WordPress website med SEO inkluderet  TinySEO - Få et nyt WordPress website med SEO inkluderet

Browse Efter Kategori

  • Arbejdsmiljø
  • Bagsiden
  • Konflikter
  • Ledelse
  • Leder
  • Menneskesyn
  • Politik
  • Principper
  • Samtale
  • Verden
Logo-Nikolaj-Mackowski-Retina-Mobile-logo

KATEGORIER

  • Arbejdsmiljø
  • Bagsiden
  • Konflikter
  • Ledelse
  • Leder
  • Menneskesyn
  • Politik
  • Principper
  • Samtale
  • Verden

SØG VIA TAG

Arbejdsmiljø Dårlig ledelse Forandringsledelse God ledelse Konflikter Konfliktløsning Ledelse Ledelsesprincipper Ledelsesstil Leder Lederskab Lineær forståelse Livskriser Maslow Menneskesyn Politik Psykisk helbred Samtale Social kapital Socialkonstruktionisme Uformel leder Uvidenskabeligt

© Ophavsret | Leder Nikolaj Mackowski | Nyheder og trends om ledelse og politik | Ansvarsfraskrivelse | Kontakt: redaktion@nikolajmackowski.dk

Ingen resultater
Vis alle resultater
  • Forside
  • Miljø
    • Arbejdsmiljø
    • Konflikter
  • Ledelsesprincipper
    • Ledelse
    • Principper
  • Mennesker
    • Menneskesyn
    • Samtale
  • Synspunkter
    • Politik
    • Verden

© Ophavsret | Leder Nikolaj Mackowski | Nyheder og trends om ledelse og politik | Ansvarsfraskrivelse | Kontakt: redaktion@nikolajmackowski.dk

Go to mobile version