Dårlige chefer: Hvis du er en god chef ved du godt det hele ikke kun handler om erfaring og motivation. Som leder betyder de bløde værdier mere: Kommunikation, teamwork og problemløsning. De bedste chefer har et empatibadge i stedet for ego og magt.
Gode ledere motiverer og inspirerer deres medarbejdere så de bliver bedre til deres arbejde. Det forbedrer virksomhedens bundlinje samtidigt med medarbejderomsætningen mindskes. I en undersøgelse fra firmaet Kforce sagde hele 43%, at de værdsatte ledelsens påskønnelse af deres arbejde. Faktisk i langt højere grad end en klar karrierevej eller mere indflydelse.
Så hvad med dig: Er du en god eller dårlig chef? Tjek listen med de 10 største mangler hos en dårlig chef. Hvis nogle af punkterne rammer dig som et projektil, får du også en livline i skikkelse af måder at vende skuden på. Du kan også blive en god chef.
1. Dårlige chefer overbebyrder deres bedste medarbejdere
At overbebyrde dine medarbejdere er en skidt ting. Ikke desto mindre laver chefer ofte fejlen ved at give deres bedste medarbejdere løvens andel af arbejdet. Det får dine medarbejdere til at føle, at de bliver straffet for deres hårde arbejde. Overbebyrdelse bidrager til udbrændthed blandt dine bedste og mest talentfulde teammedlemmer.
Det er hverken praktisk eller realistisk, at du forventer at medarbejderne bruger 40 timer eller mere om ugen. Og slet ikke, når du kun bekymrer dig om produktivitet og output. En af de bedste måder at vise du kerer dig på, er ved at give dine medarbejdere muligheden for at udvikle sig. Det betyder du skubber dem ud af deres komfortzone og inspirerer til professionel udvikling.
Hvis du har brug for at et teammedlem påtager sig en større arbejdsbyrde eller tager ekstra timer, skal du i det mindste give bonus, forfremmelse eller en titelændring. Ja, i virkeligheden skal du gøre alle tre ting. De virkelig talentfulde medarbejdere er normalt villige til en større arbejdsbyrde. Men du kan være helt sikker på de forsvinder igen, hvis de føler, at de kun overbebyrdes og du så ikke honorerer det. Endsige værdsætter det.
2. Dårlige ledere anerkender ikke bidrag eller belønner godt arbejde
Lad være med at negligere et verbalt klap på skulderen som “godt gået” eller “fantastisk arbejde”. Dine top-medarbejdere – som allerede er selvmotiverede til at gøre deres bedste, vil flytte grænser hvis du anerkender indsatsen.
At holde medarbejdere glade og tilfredse er en af de bedste måder at sikre virksomhedens succes på. For dig som chef er en stor del af at holde medarbejdere glade på, ved at finde balancen mellem professionalisme og empati.
Store chefer fejrer deres medarbejderes succeser, bruger fejltrin som læring og tilskynder til at lære og vokse. Ligesom du selvfølgelig udviser empati og sympatiserer, når de har hårde tider. Selvfølgelig kan denne fremme af tillid-kultur give medarbejdere magt til at udforske andre karriereveje. Især hvis det er mere interessant. Men som leder viser du, at du tænker på deres bedste og succes, selv når de vil i en anden retning.
3. Dårlige chefer overholder ikke deres forpligtelser
Et af de største fejltrin du kan gøre – både på arbejde og privat – er ikke at holde dit ord. For hvert løfte du overholder overfor dine medarbejdere, bliver du mere pålidelig og troværdig i deres øjne.
Når du ikke overholder dine løfter, ser medarbejderne dig som ligegyldig. Og når du ikke overholder dine løfter, hvorfor skulle de så være loyale overfor dig?
4. Dårlige chefer ansætter og forfremmer de forkerte personer
Flittige og dygtige medarbejdere ønsker at arbejde sammen med ligesindede. Hvis du ikke bruger tid og indsats på at ansætte gode mennesker til teamet – eller endnu værre – hvis du forfremmer de forkerte… så vil det være et massivt slag i ansigtet på dine kvalitetsmedarbejdere.
Dette er især sandt, når du ansætter eller forfremmer en dårlig medarbejder til en øget ledelsesposition. I en undersøgelse af amerikanske forretningsledere, opdagede firmaet Grovo, at 98% af deres overordnede havde brug for mere træning. Især i de væsentligste og interpersonelle færdigheder.
“Når ineffektive og dårlige ledere bevæger sig opad og fremad i virksomheden, bør det ses som et udviklingsrødt flag”, sagde vicepræsidenten hos Grovo. “Kvalitetsledelse er den største indikator for medarbejderengagement, produktivitet og virksomhedskultur. Organisationer kan forkorte læringskurven ved at identificere den specifikke adfærd hos deres bedste ledere. Den skal så bruges til at levere små og engagerende læringsoplevelser, der omsætter viden til handlinger.”
5. Dårlige ledere bedriver micromanagement
Ledere er i en ledelsesposition fordi de kender virksomheden og som oftest – men langt fra altid – udmærker sig i deres arbejde. Denne selvsamme dedikation og viden driver også dårlige chefer til at lede gennem micromanagement. I jagten på perfektion. Det kan være så galt, at de ikke gerne vil uddelegere opgaver, fordi de tror det er deres skyld, hvis en medarbejder taber bolden.
Frygt er en dårlig ledelsesstrategi. Det er derimod helt afgørende at ansætte medarbejdere du tror opfylder eller endda overgår dine forventninger. Du fremmer vækst ved at lade medarbejdere begå fejl. Det lærer de af og får selv rettet op på eventuelle fejl.
6. Dårlige chefer tager al æren
Lad os sige, at du har et fantastisk team, der har arbejdet over for at afslutte et vigtigt projekt. Det går ud over det sædvanlige. Projektets resultat er en succes og alle fejrer det. Den glade atmosfære skyldes følelsen af være lykkedes sammen som en fælles præstation.
Du er ikke den chef, der tager al æren for teamets indsats. I stedet for viser du medarbejderne din påskønnelse. Du tager dig selvfølgelig tid til at takke alle, der har bidraget. Og du roser dem i plenum. Jo mere værdsatte dine medarbejdere føler sig, jo større indsats lægger de i fremtidige projekter.
7. Dårlige ledere håndterer ikke konflikter
Som chef er dit job at sikre, at dit team kører problemfrit. Hvis du aldrig er villig til at adressere konflikter, finder du dig selv ude af stand til at lede. Du engagerer dig selvfølgelig i dine medarbejdere før spændte situationer kommer ud af kontrol.
Du er opmærksom på respektløs opførsel og ser efter både diskrimination og mobning mellem dine medarbejdere. Du fremmer selvfølgelig en kultur af inklusion og etisk korrekt adfærd.
Hvis der er en konflikt mellem dine medarbejdere, tager du en mæglingstilgang ved at tale med enhver, som er en del af konflikten. På den måde får du et nøjagtigt billede af situationen. Jo før du opløser en konflikt, jo mere forbedrer du moralen i teamet.
Den måde du håndterer konflikten på gør et stort indtryk på dine medarbejdere. Hvis du nærmer dig problemer roligt og retfærdigt, vil de være mere tilbøjelige til at stole på dig. Det er, når de har et problem med en kollega, deres position og professionelle forhold til dig.
8. Dårlige chefer har ikke forventninger
Hvis du ikke praktiserer micromanagement, skal du være opmærksom på, at du ikke er gået helt over i den anden lejr. Mens medarbejdere foretrækker at lave deres egne fejl, styre egen tid og nå deres præstationer, er der stadig en grund til at ethvert team har en leder.
Den gode chef ser det store billede. De forstår det samlede projekt og uddelegerer opgaver for at få jobbet gjort ved hjælp af hver medarbejders styrker.
Det er ret afgørende at afgrænse og kommunikere hver medarbejders rolle, samlede arbejde, og stille de nødvendige værktøjer til rådighed. Når du samtidigt har klare forventninger hjælper det med at holde dine medarbejdere engagerede og produktive.
9. Dårlige ledere roser ikke deres medarbejdere
Evnen til medarbejderfastholdelse er et voksende problem i mange brancher og jobtyper. Det gælder for producenter, lagre, hotelbranchen, restauranter, digitale virksomheder og selv i timelønnede jobs. Covid-19-pandemien forværrede problemet og det ser ud til kun at blive værre. I en undersøgelse foretaget af Willis Towers, rapporterede 73% af virksomhederne, at de oplever problemer med medarbejderfastholdelse. Det er næsten 3 gange så meget som i 2020 (26%).
Du skal rose dine bedste medarbejdere, hvis du vil beholde dem. Hvis dine medarbejdere leverer 110% og ikke får ros, kompensation eller muligheder for at stige i graderne, flytter de til et firma som vil. Anerkendelse og værdsættelse søger medarbejderne efter.
10. Dårlige chefer byder ikke nye ideer velkommen
Gode chefer lytter til deres medarbejdere. Det er langt fra sikkert du implementerer hver idé som medarbejderne foreslår. Det betyder ikke, at du ikke skal overveje deres input. Dine medarbejdere er i skyttegravene dag ind og dag ud. De forstår givetvis arbejdspladseffektivitet og moral på et ret dybt niveau.
Hvis dine medarbejdere føler sig kvalt på arbejde, begynder de at føle sig begrænset. Det rækker helt ned i deres private liv, og det fører til mangel på tillid eller mangel på ønske om udvikling. Når du skal fremme en kultur af samarbejdet og kreativitet, så sikre dig lige, at dine medarbejdere ved at du er åben for feedback. Og samtidigt værdsætter konstruktiv kritik eller forslag.
Er du en god eller dårlig chef?
Ledelse er en løbende proces. De bedste ledere lærer konstant, vokser og evaluerer sig selv. Selv hvis du tror, at du ikke har lavet fejl, som er på denne liste, så brug listen som en guide. Du skal sikre dig, at du er en effektiv og retfærdig leder for dit team.
Mange af verdens store ledere siger, at de har lært, hvordan man ikke gør. Af deres egne chefer. Richard Branson – grundlæggeren af Virgin Group – har sagt følgende: “Respekt er, hvordan man behandler alle, ikke bare dem du vil imponere.
At respektere dine medarbejdere og behandle dem godt betyder alt. Ligesom du hjælper dine medarbejdere i retning af deres fulde potentiale. Uanset om det er en i anden virksomhed. Kun sådan opnår du succes som leder og ligeledes den virksomhed du er leder for.