• Seneste
  • Trending
basale behov i en tom rullestol midt ude i ørkenen

Bro mellem basale behov og forretningsmål: Den nye tilgang til ledelse

1 år siden
feedback fra kvindelig leder til mandlig kollega

Principper for feedback – når de velmenende ord går tabt

17 timer siden
gældsstyrelsen inddrivelse - medarbejder hanne kigger ind i et spejl

Når sandheden pludselig dukker op – i Gældsstyrelsens gamle systemer

3 uger siden
gældsstyrelsen går i lommen på en borger bagfra

Når staten opfører sig som en inkassovirksomhed uden regnskab – en sand fortælling om Gældsstyrelsen

4 uger siden
bobleledelse leder står med en boble foran sig

Bobleledelse – når elendig ledelse og sociale medier ligner hinanden

4 uger siden
kpi ledelse og manglende ledelse

KPI ledelse gone wrong: Da Excel blev Gud

4 uger siden
moderne ledelse - her ses en ledelsesperson af den moderne type

Hvad er moderne ledelse?

1 måned siden
Ny leder og Nikolaj Mackowski sammen på p-plads på torvet i Albertslund

Ny leder? To veje ind i ledelse – og sådan får du succes fra dag ét

1 måned siden
kaffe er ikke din ven - søvn er din ven - kvinde ser træt ud

Kaffe er ikke din ven – den er bare god til at lade som om

1 måned siden
SEO Arbejde 2 kvinder i baggrunden den ene er leder

SEO arbejde: Hvorfor ledelse og ærlig strategi bør gå hånd i hånd

2 måneder siden
ensomhed og ai som hjælp mod ensomheden

Ensomhed og kunstig intelligens – når teknologien bliver til nærvær

2 måneder siden
onboarding - team sidder sammen med den ny medarbejder

Onboarding: Derfor er den afgørende. Og (meget) tit elendig

2 måneder siden
tavshed i ledelse - kvinde holder pegefingeren op for munden

Tavshed i ledelse – når det stærkeste svar er intet svar

2 måneder siden
fredag 16. maj 2025
Leder Nikolaj Mackowski
  • Forside
  • Miljø
    • Arbejdsmiljø
    • Konflikter
  • Ledelsesprincipper
    • Ledelse
    • Principper
  • Mennesker
    • Menneskesyn
    • Samtale
  • Synspunkter
    • Politik
    • Verden
Ingen resultater
Vis alle resultater
Leder Nikolaj Mackowski
  • Forside
  • Miljø
    • Arbejdsmiljø
    • Konflikter
  • Ledelsesprincipper
    • Ledelse
    • Principper
  • Mennesker
    • Menneskesyn
    • Samtale
  • Synspunkter
    • Politik
    • Verden
Ingen resultater
Vis alle resultater
Leder Nikolaj Mackowski
Ingen resultater
Vis alle resultater
Leder Menneskesyn

Bro mellem basale behov og forretningsmål: Den nye tilgang til ledelse

Her er din køreplan for glade og tilfredse medarbejdere - garanteret

Nikolaj Mackowski Af Nikolaj Mackowski
8. marts 2024 - Opdateret den 1. marts 2025
i Ledelse, Menneskesyn
Læsetid:10 minutters læsetid
A A
0
basale behov i en tom rullestol midt ude i ørkenen
Del på FacebookDel på X

Basale behov: Det har aldrig været vigtigere end det er nu. Medarbejdertilfredshed og engagement betyder alt for virksomheders evne til succes. Nu står vi som ledere over for en ret unik udfordring. Hvordan kan vi som ledere integrere medarbejderes basale behov med virksomhedens mål? Det kræver, at vi har en dyb forståelse for vores medarbejderes behov. Det handler om give tillid, tryghed, anerkendelse og tilhørighed.

Når vi som ledere kan væve medarbejderes behov sammen med vores organisations ambitioner, skaber vi noget unikt. Produktet bliver en motiveret arbejdsstyrke med mere resiliens og produktivitet. Når vi sætter medarbejdernes velbefindende som en påkrævet del af virksomhedens strategi, bliver vi brobyggere. Vi bygger bro mellem individuelle ambitioner samtidigt med, at vi højner den kollektive succes.

Resultatet? Varig vækst, kreativitet og innovation.

Ledelse af ledere: Har du hvad der kræves?

Læs artikel og se om du består

Fra tryghed til toppræstation: Sådan navigerer du i medarbejderes basale behov

Tryghed er – og har altid været – fundamentet for vores medarbejderes motivation. Arbejdsmarkedet skifter konstant, og derfor skal vi skabe et miljø hvor alle føler sig sikre i ansættelsen. Det kan ikke stå alene for vi skal også sikre et sundt fysisk/psykisk arbejdsmiljø. Hvis vi ikke kan det, kan vi ikke regne med at vores medarbejdere får deres basale behov dækket. Det betyder analogt også, at vi ikke kan se medarbejdere nå deres fulde potentiale.

Efter denne indledning skal vi sammen se på, hvordan vi som ledere kan tilbyde tryghed til medarbejderne. Med tryghed kommer kreativitet og engagement. Vi kender det godt fra os selv. Når vi er værdsatte og trygge bruger vi hele vores potentiale i vores måde at løse opgaver på.

Det er med i medarbejdernes basale behov.

Gennemsigtig kommunikation

Regelmæssige opdateringer: Du skal afholde regelmæssige møder. Hvis du ikke kan det, kan du sende ugentlige opdateringer om, hvordan det går med virksomheden. Det behøver ikke være en omfattende økonomigennemgang. Hvad sker der? Fremtidige planer? Nåede mål? Det reducerer medarbejderes usikkerhed og viser du er åben.

Spørgetimen: Giv mulighed for medarbejdere kan stile spørgsmål. Tricket er, at spørgsmålene stilles direkte til dig eller din leder. Det skaber gennemsigtighed og tillid.

Det hører med i de basale behov.

Psykisk sundhed i de basale behov

Fejl er læring: Fejl er ikke fejl. Fejl er en kilde til optimering og måske endda en mulighed for at ændre på noget. Når fejl ikke er fejl længere vil du opleve, at dine medarbejdere eksperimenterer og kommer med nye ideer. Vi taler stadig om de basale behov.

Initiativ: Giv dine medarbejdere lov til – og ros for – at komme med forslag og ideer. De skal ikke bare efterlades i en postkasse. Du skal anerkende et hvilket som helst bidrag. Stort som småt.

Fleksibel arbejdstid: Den kender vi godt allerede – ikke desto mindre er den vigtig i medarbejdernes basale behov. Tillad fleksible arbejdstider. Det viser tillid og respekt for medarbejdernes private liv.

Den spirende motivation: Maslows Pyramide

Forstå menneskelig motivation

Basale behov på arbejdspladsen: Stærkere teams

Det ligger i menneskets natur at være et socialt væsen. Det er ikke anderledes på arbejdspladsen. Når vi som ledere (også) arbejder for medarbejderes sociale behov, får vi et stærkt og medgørligt team retur.

Nu skal kaste et blik på, hvorfor social interaktion er så vigtigt for mennesker. Vi indser også vigtigheden i at have et stærkt fællesskab sammen. Alt fra teambuilding til social interaktion kigger vi på. Vi skal forstå hvorfor vi skal have et miljø som alle føler sig forbundet til. Vi skal binde medarbejdere, os selv og virksomheden sammen. Hvorfor? Samarbejde, kreativitet og et stærkt team. Derfor.

Regelmæssige sociale begivenheder

Frokoster eller kaffemøder: Du skal faktisk afholde uformelle møder med dine medarbejdere. Det kan være kaffemøder, lette frokoster, kage. Det kan også foregå virtuelt på Teams. Pointen er, at teamet skal socialisere lidt uden for en arbejdsmæssig kontekst.

Firmaarrangement: Husk at afholde firmaarrangementer: Sommerfester, julekomsammen og endda familiedage. Alle ser, hvor far eller mor arbejder og du udviser gennemsigtighed og genuin interesse i medarbejdere.

Vi er stadig i konteksten af de basale behov.

Træning: Det er altid en god idé med teambuilding-kurser, hvor I løser en fælles problemstilling. Det skal du gøre fordi det øger samarbejdet og forståelsen for hinanden.

Udendørsaktiviteter: Det virker godt, hvis du kan tillade ‘retreats’ for dine medarbejdere. Det kan være aktiviteter som sigter mod teamwork og personlige relationer. Fx er aktiviteter med reb en fantastisk opbyggende event. Turneringer baseret på dine medarbejderes interesser er i særdeleshed relevant.

Virtuelle samlingspunkter: Hvis dine medarbejdere arbejder på distancen har vi dig også dækket dig ind i de basale behov. Brug samlingspunkter med erfaringsdeling og endda deling af familiebilleder. Det kan være på Teams eller på intranetværket.

Skab diversitet og inklusion i de sociale behov

Diversitet og inklusion: Tag initiativ til at fremme mangfoldigheden og inklusion på arbejdet. Giv oplysende information om forskellige kulturer. Fejring af nationale (ikke kun danske) helligdage er en super god idé. Har du tænkt på at give nogle medarbejdere ansvar for inklusion? Det er stærkt i de sociale behov.

Mangfoldighedsdage: Afhold dage som fejrer mangfoldigheden i teamet. Medarbejdere kan dele deres kulturelle baggrunde, traditioner og erfaringer. Dage med mad fra forskellige kulturer er en god lim, som klistrer jer bedre sammen.

Er du medarbejder og bliver leder?

Forbered dig selv via artiklen her

Anerkendelse i handling: Skab en kultur, hvor alle er værdifulde

Anerkendelse er som benzin på en turboladet motor. Det har en direkte indvirkning på dine medarbejderes engagement og fastholdelse. Nu skal vi blive lidt klogere på, hvordan vi som ledere skaber en kultur af anerkendelse. Vi elsker alle medarbejderes bidrag.

Hvordan, tænker du. Jeg kan som leder personligt godt lide officielle anerkendelseprogrammer. ISS har deres æbleordning som primær metode til anerkendelse. Det behøver ikke at være så systematiseret som ISS. Anerkendelse er også en simpel gestus som taknemmelighed. Det handler i bund og grund om, at vi udviser glæde over deres daglige individuelle bidrag.

For os handler det om tilfredsstillelse af vores medarbejderes basale behov. Det skal vi kigge ind i nu.

Praktiser inkluderende ledelse i basale behov

Aktiv lytning: Du viser ved aktiv lytning, at du værdsætter hver medarbejders bidrag. Bare ved at lytte oprigtigt. Selvfølgelig; du er tilstede i samtalen, undgår distraktioner og reflekterer over det sagte. Du viser, at du forstår alt der bliver sagt.

Alle mand i beslutningerne: Det har en stærk værdi, når du indrager dine medarbejdere i dine beslutningsprocesser. Brainstorm sammen med dem. Og du kan endda kaste en bold op i luften, hvor du beder dine medarbejdere om at gribe den. Gå tilbage, når de er klar med deres bud. Du kan også vælge at blive og være en del af brainstormingen. Hvem ved? Der kan opstå et ‘kvantespring‘ i situationen.

Anerkendelse og værdi

Personlig anerkendelse: Gør lige en ekstra indsats og anerkend dine medarbejders individuelle bidrag. Det er ikke nok du tænker, at ham og hende: De er gode. Giv dem din personlige anerkendelse. Om du gør det personligt eller i plenum. Det bestemmer du selv. Husk dog på gennemsigtigheden, ikke?

Fejr holdets succeser: Der er ikke meget, der har så stor en effekt, når du fejrer hele holdets succeser. Du styrker fællesskabsfølelsen og viser du er en menneskelig og taknemmelig leder. Tænk, at dit team bare kan det der og du er deres leder også i sociale behov.

Basale behov og personlig og professionel udvikling

Hav udviklingsplaner: Du skal kende dine medarbejdere så godt, at du har personlige udviklingsplaner for hver enkelt. Du kender – og understøtter også – deres karrieremål og interesser. Du er klar på at investere i deres fremtid – også selvom det måske skal være et andet sted.

Støtter drømme: Du gør, hvad du kan for at tilbyde de nødvendige ressourcer til dine medarbejdere. Om det er interne kurser, AMU-kurser eller diplomuddannelser er mindre vigtigt. Det handler om din værdsættelse af medarbejderne i deres social behov.

Basale behov og en positiv arbejdskultur

Skab arbejdsglæde: Arbejdsglæde kommer ikke af sig selv. Derfor skal du tillade små initiativer, som tillader fleksible arbejdstider eller adgang til wellness. Det kan også være en social event, fx midt i arbejdstiden, af kortere varighed.

Gå ind i konflikter: Du genkender selvfølgelig og påtaler konflikter. Og du løser dem hurtigt og med en god portion retfærdighedssans. Din konfliktløserstil er gennemsigtig og assertiv. Læs mere om konflikthåndtering.

Behov: Du er selv mangfoldighed og inklusion

Mangfoldighed i ledelsen: Ledelsesteamet har bedst af at have et skud af diversitet over sig. Ideelt set er ledelsestemaet ligeså sammensat som det øvrige team. Det viser medarbejdere, at der ikke er tale om en eliteledelse. Det viser inklusion, mangfoldighed og dækker de basale behov for dine medarbejdere.

Oplysning og bevidsthed: Du er selvfølgelig indstillet på at oplyse alle dine medarbejdere om inklusion, mangfoldighed, og bias (fordomme, red.). Det skal du gøre for at skabe en kultur, hvor alle føler sig værdsatte og inkluderet. Det er ret vigtigt i dine medarbejderes basale behov.

Motivationsteorierne - her er de vigtigste

Forstå grundsubstansen i motivation
basale behov er tekande og dyb tallerken på træbænk

Basale behov og autonomi: Hvad får jeg som leder ud af det?

Når vi snakker om autonomi på arbejdspladsen så handler det om frihed og ansvar. Friheden består i, at medarbejderne får lov til at træffe egne beslutninger. Det handler også om, at du tillader medarbejdere at tilpasse arbejdsprocesser. Alt efter, hvad der fungerer bedst i praksis.

Nu skal vi tale om effekten af autonomi. Når du giver dine medarbejdere autonomi fremelsker du engagement, kreativitet og innovation. Du giver principielt mulighed for at tage et personligt ansvar over deres egne opgaver. Hvad kan du forvente som resultat: Kreativitet og Innovation.

Autonomien sætter gang i en række af positive forandringer, alt sammen en del af de basale behov. Du ændrer temadynamikken i en positiv retning og det øger organisationens samlede præstation. Her er hvad du kan forvente:

Forhøjet medarbejderengagement

Øget motivation: Medarbejdere som har frihed til at tage selvstændige beslutninger og styre arbejdsprocesserne er mere motiverede. Samtidigt oplever dine medarbejdere en stærkere tilknytning, da de investerer personligt i slutresultatet.

Stærkere ejerskabsfølelse: Selve autonomien giver en stærk forpligtende følelse af ejerskab. Det betyder successivt, at medarbejdere er genuint interesseret i at levere et bedre produkt.

Mere kreativitet og innovation via basale behov

Innovationsfremmende: Autonomien er motor på et miljø, som giver medarbejdere en større følelse af tryghed. Dermed kan du forvente, at medarbejdere er villige til at eksperimentere. Hvad betyder det? Det betyder at produktiviteten stiger fordi der ikke er stramme kontrolmekanismer.

Kreative problemknusere: Med autonomi følger muligheden for at tilgå opgaver og udfordringer fra forskellige vinkler. Medarbejdere, der har friheden til at tænke selvstændigt, er ofte mere kreative i deres problemløsning.

Forstærket teamdynamik

Mere tillid: Ved at give medarbejderne autonomi signalerer du tillid til deres evner og dømmekraft. Det styrker tilliden mellem leder og medarbejder og forbedrer det generelle teammiljø.

Bedre samarbejde: Autonome teams udvikler stærkere samarbejdsrelationer. Medarbejdere, der er vant til at tage initiativ og arbejde selvstændigt, har lettere ved at tilpasse sig forskellige teamroller og bidrager effektivt i gruppesituationer.

Øget effektivitet og produktivitet

Hurtige beslutninger: Via autonomi tillader du dine medarbejdere at træffe hurtige beslutninger. Det er ikke forkert elle Laissez faire ledelse. Det virker fordi medarbejderansvar er en del af de basale behov. Ingen godkendelse fra dig eller højere oppe i hierarkiet. Resultat: Smidige arbejdsprocesser og forbedret samlet produktivitet.

Højere produktivitet: Bemyndigede medarbejdere ved de er værdsatte. Derfor er de mere produktive. De har større engagement og mere motivation til at lykkes.

Jobtilfredshed: Friheden til at styre eget arbejde og følelsen af at blive værdsat som selvstændig beslutningstager fører til højere jobtilfredshed.

Fra basale behov til avancerede behov: Din komplette guide til medarbejdermotivation

Autonomi på arbejdspladsen betyder medarbejderne får frihed under ansvar. Friheden til at træffe beslutninger, tilpasse arbejdsprocesser og teste nye ideer. Nu skal vi kigge på, hvorfor autonomi virker på motivation og engagement. Tildeleling af personligt ejerskab er ikke hokus pokus. Det fremmer et kreativt miljø, hvor nye tanker og innovation blomstrer.

Du starter med at anerkende, at mennesker (medarbejdere) har vidt forskellige behov. Ikke nok med det, det varierer også alt afhængigt af, hvor man er i livet. Her og nu. Husk du skal gennemføre medarbejderundersøgelser for at stadfæste, hvor dine medarbejder er lige her. 1-til-1-samtaler er også et validt redskab for at forstå præferencer og behov.

Skab det nødvendige miljø

Sikkerhed/tryghed: Anvend nedskrevne regler, som giver stabilitet i jobbet og et sikkert arbejdsmiljø. Det er alt fra fysisk sikkerhed, psykologisk sikkerhed til reel hjælp, når det virkelig gælder.

Sociale relationer: Alle undersøgelser peger på, at et arbejdsmiljø, som styrker interpersonelle kolleger i mellem, giver det bedste afkast. Så hvad betyder det? Det betyder – i al sin enkelhed – at du promoverer teambuilding og sociale sammenkomster. Resultat: Øget tilhørighedsfølelse.

Udvikling og vækst

Uddannelsesmuligheder og professionelle udviklingsplaner skal stå højt på din to-do-liste. Du skal hjælpe dine medarbejdere med deres personlige vækst. Desuagtet om det er i virksomheden eller i anden virksomhed. Virksomheder har en forpligtelse til at lade medarbejdere nå deres personlige mål. Uanset om medarbejdere vælger at bruge deres opnåede viden et andet sted.

Intern mobilitet. Dine medarbejdere vokser, hvis du tillader dem at prøve andre jobfunktioner af i virksomheden. Det kan give dem indsigt, udfordringer, selvindsigter og vigtigst af alt: Selvudvikling i basale behov.

Belønning og anerkendelse

Brug et anerkendelsessystem: Det skal tilgodese både individuelle bidrag og teampræstationer. Det behøver ikke være anerkendelse i kraft penge. Noget så simpelt som ros i plenum kan gøre hele forskellen. Du kan bruge bonus, hvis din virksomhed tillader det.

Fremelsk autonomi: Det blev ganske rigtigt fremhævet i afsnit 5. Det gentages da det er vigtigt at se som en del af din bredere motivationsstrategi. Autonomi støtter dine medarbejderes basale behov for selvbestemmelse og professionalisme.

Emotionel intelligens i ledelse: Forstå og støt de basale behov

Emotionel intelligens (EQ) indenfor ledelsesverdenen handler om evnen til at håndtere egne følelser. Dernæst handler det om genkende og påvirke følelserne hos medarbejdere. EQ er en bageovnssten i effektiv ledelse. Både mht. at lede medarbejdere og drive en organisation for det fælles bedste.

Det bliver den sidse overskrift om de basale behov for nu:

Bedre kommunikation

Når du har en høj EQ hjælper det dig som leder med at kommunikere klart og effektivt. Du skal forstå, at kontrollen over egne følelser, kendt som selvkontrol, betyder alt. Når du er smart via en høj EQ, kan du vælge den bedste kommunikationsform. En form, som minimerer misforståelser og som fremelsker åben og ærlig dialog.

Artiklen leder os frem til en ny artikel (som publiceres 10.3.2024): Selvkontrol som leder.

10 træk som kendetegner den dårlige leder

Kan du genkende dig selv eller din leder?
Tags: ArbejdsmiljøPsykisk helbredSocial kapital
Del49Tweet31
Forrige Artikel

Principper og værdier for en demokratisk leder

Næste Artikel

Vigtigheden i selvkontrol som leder

Nikolaj Mackowski

Nikolaj Mackowski

Nikolaj Mackowski er en erfaren leder med en solid baggrund i maskinindustrien, hvor han har skabt resultater siden 2008. Med sin tekniske uddannelse og skarpe analytiske sans leverer han artikler på Leder Nikolaj Mackowski, der forener præcision og indsigt i moderne ledelsesteori.

Anbefalet til dig

Principper for feedback – når de velmenende ord går tabt

Af Nikolaj Mackowski
17 timer siden
0
2k
feedback fra kvindelig leder til mandlig kollega

Alle taler om feedback. Men de færreste mestrer det. For selvom intentionen er god, ender det alt for ofte som en lussing i forklædning, en vag omgang roséros...

Læs mereDetails

Bobleledelse – når elendig ledelse og sociale medier ligner hinanden

Af Nikolaj Mackowski
4 uger siden
0
2k
bobleledelse leder står med en boble foran sig

1. Indledning: Når Facebook og ledere har noget til fællesForestil dig en arbejdsplads, hvor du ikke må sige din mening. Hvor kritik bliver straffet. Hvor magten hviler i...

Læs mereDetails

KPI ledelse gone wrong: Da Excel blev Gud

Af Nikolaj Mackowski
4 uger siden
0
2k
kpi ledelse og manglende ledelse

KPI ledelse gone wrong: Hver morgen klokken 09:00 ankommer en hellig skrift i form af et Excel-ark til samtlige medarbejdere i Solvex. Ikke kun til mellemledere og afdelingschefer,...

Læs mereDetails

Ny leder? To veje ind i ledelse – og sådan får du succes fra dag ét

Af Nikolaj Mackowski
1 måned siden
0
2k
Ny leder og Nikolaj Mackowski sammen på p-plads på torvet i Albertslund

At være ny leder er som at starte på et arbejde, du endnu ikke helt forstår – men hvor alle allerede forventer, at du ved, hvad du laver.Det...

Læs mereDetails

Hvad er agilitet i ledelse?

Af Nikolaj Mackowski
2 måneder siden
0
2k
agilitet i ledelse - agil kat kravler over stolpe

Hvad betyder agilitet egentlig (hvis vi skræller buzzword-laget af)?Hvis du googler ”agilitet,” bliver du straks præsenteret for billeder af farverige Post-its. Tavler med kryptiske kruseduller, og smilende teams,...

Læs mereDetails
Næste Artikel
Hånd stikker op af åbent hav mangel på selvkontrol er som at drukne

Vigtigheden i selvkontrol som leder

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 TinySEO - Få et nyt WordPress website med SEO inkluderet  TinySEO - Få et nyt WordPress website med SEO inkluderet  TinySEO - Få et nyt WordPress website med SEO inkluderet

Browse Efter Kategori

  • Arbejdsmiljø
  • Bagsiden
  • Konflikter
  • Ledelse
  • Leder
  • Menneskesyn
  • Politik
  • Principper
  • Samtale
  • Verden
Logo-Nikolaj-Mackowski-Retina-Mobile-logo

KATEGORIER

  • Arbejdsmiljø
  • Bagsiden
  • Konflikter
  • Ledelse
  • Leder
  • Menneskesyn
  • Politik
  • Principper
  • Samtale
  • Verden

SØG VIA TAG

Arbejdsmiljø Dårlig ledelse Forandringsledelse God ledelse Konflikter Konfliktløsning Ledelse Ledelsesprincipper Ledelsesstil Leder Lederskab Lineær forståelse Livskriser Maslow Menneskesyn Politik Psykisk helbred Samtale Social kapital Socialkonstruktionisme Uformel leder Uvidenskabeligt

© Ophavsret | Leder Nikolaj Mackowski | Nyheder og trends om ledelse og politik | Ansvarsfraskrivelse | Kontakt: redaktion@nikolajmackowski.dk

Ingen resultater
Vis alle resultater
  • Forside
  • Miljø
    • Arbejdsmiljø
    • Konflikter
  • Ledelsesprincipper
    • Ledelse
    • Principper
  • Mennesker
    • Menneskesyn
    • Samtale
  • Synspunkter
    • Politik
    • Verden

© Ophavsret | Leder Nikolaj Mackowski | Nyheder og trends om ledelse og politik | Ansvarsfraskrivelse | Kontakt: redaktion@nikolajmackowski.dk

Go to mobile version