• Seneste
  • Trending
den svære samtale leder sidder og ser fortvivlet ud

Den svære samtale som leder: Drop drejebogen og vær menneske

11 måneder siden
Ledelse i praksis - mange ledere i rækkefølge

Ledelse i praksis

8 timer siden
mere overvågning - Peter Hummelgaard iført røverhue

Mere overvågning

3 dage siden
forvaltning uden dømmekraft - nikolaj mackowski billede

Hvis reglerne bestemmer alt – hvorfor betale for mennesker?

4 dage siden
feedback fra kvindelig leder til mandlig kollega

Principper for feedback – når de velmenende ord går tabt

6 dage siden
gældsstyrelsen inddrivelse - medarbejder hanne kigger ind i et spejl

Når sandheden pludselig dukker op – i Gældsstyrelsens gamle systemer

4 uger siden
gældsstyrelsen går i lommen på en borger bagfra

Når staten opfører sig som en inkassovirksomhed uden regnskab – en sand fortælling om Gældsstyrelsen

1 måned siden
bobleledelse leder står med en boble foran sig

Bobleledelse – når elendig ledelse og sociale medier ligner hinanden

1 måned siden
kpi ledelse og manglende ledelse

KPI ledelse gone wrong: Da Excel blev Gud

1 måned siden
moderne ledelse - her ses en ledelsesperson af den moderne type

Hvad er moderne ledelse?

1 måned siden
Ny leder og Nikolaj Mackowski sammen på p-plads på torvet i Albertslund

Ny leder? To veje ind i ledelse – og sådan får du succes fra dag ét

2 måneder siden
kaffe er ikke din ven - søvn er din ven - kvinde ser træt ud

Kaffe er ikke din ven – den er bare god til at lade som om

2 måneder siden
SEO Arbejde 2 kvinder i baggrunden den ene er leder

SEO arbejde: Hvorfor ledelse og ærlig strategi bør gå hånd i hånd

2 måneder siden
torsdag 22. maj 2025
Leder Nikolaj Mackowski
  • Forside
  • Miljø
    • Arbejdsmiljø
    • Konflikter
  • Ledelsesprincipper
    • Ledelse
    • Principper
  • Mennesker
    • Menneskesyn
    • Samtale
  • Synspunkter
    • Politik
    • Verden
Ingen resultater
Vis alle resultater
Leder Nikolaj Mackowski
  • Forside
  • Miljø
    • Arbejdsmiljø
    • Konflikter
  • Ledelsesprincipper
    • Ledelse
    • Principper
  • Mennesker
    • Menneskesyn
    • Samtale
  • Synspunkter
    • Politik
    • Verden
Ingen resultater
Vis alle resultater
Leder Nikolaj Mackowski
Ingen resultater
Vis alle resultater
Leder Samtale

Den svære samtale som leder: Drop drejebogen og vær menneske

Samtaleformen er en nødvendighed i opretholdelsen af en sund kultur på arbejdspladsen

Nikolaj Mackowski Af Nikolaj Mackowski
11 måneder siden
i Bagsiden, Samtale
Læsetid:5 minutters læsetid
A A
0
den svære samtale leder sidder og ser fortvivlet ud
Del på FacebookDel på X

Indledning

Den svære samtale er en af de mange udfordringer man møder som leder. Den allermest mentalt krævende udfordring er uden tvivl denne samtale. Det går upåagtet hen om det er konstruktiv feedback (kritik), en konflikthåndtering eller en samtale om præstationsproblemer. Det er vigtigt for at kunne bibeholde en sund kultur på arbejdspladsen, at man mestrer denne aktivitet som samtalen er et udtryk for. Det handler om, at man som leder navigerer med menneskelig indsigt og medarbejdertilpasset kommunikation.

I denne relativt korte artikel dykker vi ned i, hvordan ledere forbereder og gennemfører disse samtaler. Det skal være via en facon, som respekterer medarbejderens værdighed og samtidigt sikrer, at de organisatoriske mål bliver opfyldt.

Den gode samtale

Husk den rette forudsætning

Forstå vigtigheden af den svære samtale

Den svære samtale refererer til de nødvendige og ofte ubehagelige samtaler, som en leder bliver nød til at have med deres medarbejdere. Det kan være en adressering af fx underpræstation, uacceptabel adfærd eller give negativ feedback (jf. den konstruktive kritiks elementer). Det handler om, at arbejdspladsen skal være produktiv. Afholdelse af en samtale af denne karakter har flere formål:

  1. Klarlæggelse af forventninger
  2. Rette op på problemer
  3. Konflikthåndtering
  4. Styrkelse af forholdet mellem leder og medarbejder

Hvis den svære samtale skal være effektiv, er det nødvendigt at forstå betydningen af den. Det er også vigtigt at holde for øje, hvordan denne type samtale påvirker individet og organisationen som helhed.

McClellands behovsteori

Vi styres af vores menneskelige behov

Sådan laver du din forberedelse til den svære samtale

Den gode forberedelse er det nødvendigt redskab for at kunne gennemføre den svære samtale med indre og ydre ro og ikke mindst selvtillid. En god start er, have alle relevante fakta og data samlet således, at du har en objektiv basis at tale ud fra.

Husk: Ingen løse rygter eller usaglighed.

Dernæst, hvad er samtalens formål:

  1. Hvad ønsker du at opnå?
  2. Hvordan når du bedst dertil?
  3. Hvilke reaktioner kan du forvente under mødet?

Visualiser derefter samtaleforløbet. Ved at være forberedt med dine hovedpunkter, styrer du samtalen ned gennem siloen. Således sikrer du dig, at samtalen gennemføres med en større ro i sindet.

Maslow behovspyramide

Læs om den spirende motivation

Du skal tilpasse din kommunikationsstil

Ingen medarbejdere er ens, og derfor skal din kommunikationsstil tilpasses individuelt. Nogle mennesker reagerer bedst på en direkte og faktuel tilgang. Andre har brug for en mere empatisk og indirekte stil.

Kend dine medarbejdere og forstå deres foretrukne kommunikationspræferencer.

Når du anvender en adaptiv stil, skaber du en mere effektiv og meningsfuld dialog. Et godt eksempel herpå er, at du starter med åbne spørgsmål. Det opfordrer din medarbejder til samtale. Et andet Desmond Morris-trick du kan anvende er at spejle medarbejderens tone og kropssprog. Det skaber en psykologisk følelse af forståelse og respekt. Det er en ret essentiel del af den svære samtale.

Den svære samtale her oraklet i Delfi kend dig selv

Dårlige ledere

Mister medarbejdere

Sådan gennemfører du den svære samtale

Den vellykkede samtale følger din forberedte og klare struktur. Start med at skabe en tryg og åben atmosfære. Præsenter dine observationer objektivt og undgå for alt i verden anvendelsen af fornedrende personlige vurderinger. Når du bruger jeg-budskaber undgår du defensivitet. (Fx “Jeg har bemærket, at…” i stedet for “Du gør altid…”).

Lyt aktivt til din medarbejders perspektiv og vær åben og klar til at tale om deres input også. Når du afslutter samtalen med helt evidente næste skridt, skal du samtidigt sikre dig, at der er en gensidigt konsensus, hvad der skal ske fremadrettet.

Håndtering af reaktioner

Din medarbejders reaktioner under den svære samtale varierer bredt. Lige fra forståelse og accept henover vrede eller tårer. Det er vigtigt at du forbliver rolig og professionel uanset, hvilke reaktioner, der fremkommer under den svære samtale.

Det tjener dig bedst, at du anerkender din medarbejders følelser aktivt og forsøger at forstå deres perspektiv. Dog uden at miste hverken retning eller samtalens primære formål. Når du bevarer roen og udviser empati, hjælper du proaktivt med at deeskalere spændinger. Det er sådan du styrer samtalen ned gennem siloen i en konstruktiv retning.

SL2 modellen

Hvad kan du bruge den til?

Husk opfølgning og evaluering

Efter den svære samtale er det ret vigtigt du følger op for at sikre, at de aftalte handlinger rent faktisk også udføres af din medarbejder. De i samtalen omtalte problemer skal løses. Derfor skal du planlægge en opfølgende samtale for at diskutere fremskridt. Det er også ret imperativt om der eventuelt skal mere støtte til fra din side af.

Evaluer også samtalens forløb og resultater:

  1. Hvad gik godt?
  2. Hvad kan forbedres til næste samtale?

Den indadvendte refleksion hjælper dig med bedre at kunne håndtere fremtidige samtaler.

Konklusion

Den svære samtale kommer du ikke udenom i dit lederskab, og med den rette forberedelse og dermed tilgang, gennemfører du den med indre ro og god samvittighed. Når du gør dig begreb om vigtigheden i samtalen, forebereder dig grundigt og udfører en effektiv opfølgning sikrer du dig, at samtalen fører til positive forandringer. Ikke bare det; du finder også at du og din medarbejders indbyrdes relation styrkes.

Tips på falderebet til succesfuld ledelsesudvikling

  • Selvrefleksion: Brug tid på at forstå dine egne reaktioner og følelser i forbindelse med den svære samtale.
  • Kontinuerlig læring: Søg feedback og lær af hver samtale. Det handler om for dig, at du konstant forbedrer dine færdigheder.
  • Opbyg tillid: Skab en kultur af åbenhed og tillid omkring dig, hvor medarbejdere føler sig trygge ved at dele tanker, idéer og bekymringer.

Griber du ud efter vores strategier, og samtidigt er villig til at lære at forstå dig selv og dine medarbejdere bedre, finder du ro i dit lederskab. Fremadrettet afholder du nu ubesværede og vanskelige samtaler med god samvittighed.

Kend dig selv, fristes man til at sige. Ligesom inskriptionen siger på Oraklet i Delfi.

Forslag til yderligere læsning

Center for Creative Leadership har en 5 trins model til ledere. Den er informativt opbygget og tilfører en yderligere information til afholdelse af samtaler. Læs den her: https://www.ccl.org/articles/leading-effectively-articles/5-steps-for-tackling-tough-conversations/

Stone, D., Patton, B., & Heen, S. (2010). Difficult Conversations: How to Discuss What Matters Most. Penguin Books.

Tags: God ledelsePsykisk helbredSamtale
Del49Tweet31
Forrige Artikel

Modstand mod forandring

Næste Artikel

Introduktion til Porters Five Forces på dansk

Nikolaj Mackowski

Nikolaj Mackowski

Nikolaj Mackowski er en erfaren leder med en solid baggrund i maskinindustrien, hvor han har skabt resultater siden 2008. Med sin tekniske uddannelse og skarpe analytiske sans leverer han artikler på Leder Nikolaj Mackowski, der forener præcision og indsigt i moderne ledelsesteori.

Anbefalet til dig

Hvis reglerne bestemmer alt – hvorfor betale for mennesker?

Af Nikolaj Mackowski
4 dage siden
0
2k
forvaltning uden dømmekraft - nikolaj mackowski billede

Forvaltning uden dømmekraft: I Danmark har vi en offentlig sektor, der bryster sig af "forvaltning" – et ord, som burde indebære både dømmekraft og menneskelighed. Men hvad sker...

Læs mereDetails

Når sandheden pludselig dukker op – i Gældsstyrelsens gamle systemer

Af Leder Nikolaj Mackowski
4 uger siden
0
2k
gældsstyrelsen inddrivelse - medarbejder hanne kigger ind i et spejl

1. 12.000 kr. – og ingen ved hvorforEn gammel sag. Et gammelt system. Og 12.000 kroner, der pludselig dukker op på radaren i Gældsstyrelsens univers. Hvad dækker beløbet...

Læs mereDetails

Når staten opfører sig som en inkassovirksomhed uden regnskab – en sand fortælling om Gældsstyrelsen

Af Leder Nikolaj Mackowski
1 måned siden
0
2k
gældsstyrelsen går i lommen på en borger bagfra

1. Det starter med et rådChatGPT foreslår mig at sende mine lønsedler til Gældsstyrelsen. En god ide, for det er vigtigt at sikre, at loven bliver overholdt. Jeg...

Læs mereDetails

SEO arbejde: Hvorfor ledelse og ærlig strategi bør gå hånd i hånd

Af Nikolaj Mackowski
2 måneder siden
0
2k
SEO Arbejde 2 kvinder i baggrunden den ene er leder

Der findes to typer SEO-arbejde: det ærlige – og så alt det andet.
Hvis du sidder med ledelsesansvar, budgetter og et behov for at øge synligheden online, har du...

Læs mereDetails

Ensomhed og kunstig intelligens – når teknologien bliver til nærvær

Af Nikolaj Mackowski
2 måneder siden
0
2k
ensomhed og ai som hjælp mod ensomheden

Ensomhed som en moderne epidemiEnsomhed i en kompleks verden: Vi er flere mennesker på planeten end nogensinde før. Vi bor tættere, vi har flere forbindelser, flere netværk, flere...

Læs mereDetails
Næste Artikel
Introduktion til Porters Five Forces på dansk kvinder giver hånd til kvindelig kunde

Introduktion til Porters Five Forces på dansk

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 TinySEO - Få et nyt WordPress website med SEO inkluderet  TinySEO - Få et nyt WordPress website med SEO inkluderet  TinySEO - Få et nyt WordPress website med SEO inkluderet

Browse Efter Kategori

  • Arbejdsmiljø
  • Bagsiden
  • Konflikter
  • Ledelse
  • Leder
  • Menneskesyn
  • Politik
  • Principper
  • Samtale
  • Verden
Logo-Nikolaj-Mackowski-Retina-Mobile-logo

KATEGORIER

  • Arbejdsmiljø
  • Bagsiden
  • Konflikter
  • Ledelse
  • Leder
  • Menneskesyn
  • Politik
  • Principper
  • Samtale
  • Verden

SØG VIA TAG

Arbejdsmiljø Dårlig ledelse Forandringsledelse God ledelse Konflikter Konfliktløsning Ledelse Ledelsesprincipper Ledelsesstil Leder Lederskab Lineær forståelse Livskriser Maslow Menneskesyn Politik Psykisk helbred Samtale Social kapital Socialkonstruktionisme Uformel leder Uvidenskabeligt

© Ophavsret | Leder Nikolaj Mackowski | Nyheder og trends om ledelse og politik | Ansvarsfraskrivelse | Kontakt: redaktion@nikolajmackowski.dk

Ingen resultater
Vis alle resultater
  • Forside
  • Miljø
    • Arbejdsmiljø
    • Konflikter
  • Ledelsesprincipper
    • Ledelse
    • Principper
  • Mennesker
    • Menneskesyn
    • Samtale
  • Synspunkter
    • Politik
    • Verden

© Ophavsret | Leder Nikolaj Mackowski | Nyheder og trends om ledelse og politik | Ansvarsfraskrivelse | Kontakt: redaktion@nikolajmackowski.dk

Go to mobile version