• Seneste
  • Trending
gældsstyrelsen inddrivelse - medarbejder hanne kigger ind i et spejl

Når sandheden pludselig dukker op – i Gældsstyrelsens gamle systemer

5 måneder siden
Kraljic-modellen læses af forretningsmand på skrivebord

Kraljic-modellen: Den komplette guide til strategisk indkøb i 2025

2 timer siden
KPI'er - to koncentrerede kvinder ved en stor touchskærm

KPI’er: En komplet guide til strategisk ledelse og undervisning

5 dage siden
SMUK modellen illustreret her ved en cirkel og mange mennesker

SMUK modellen: Den strategiske leders guide til målgruppesegmentering

1 uge siden
Sociopati - splittet personlighed illustreret ved samme mandsperson

Sociopati: Den komplette guide til at forstå og håndtere sociopatisk adfærd

3 uger siden
Ydre motivation - 2 kvindelige karatekæmpere som billede for ydre motivation

Ydre motivation – når det er belønninger og konsekvenser, der driver os

4 uger siden
Indre motivation - storsmilende mand ser motiveret ud

Indre motivation – urkraften, der driver os indefra

4 uger siden
Samsam-sagen her portræt af samsam

Når efterretningstjenester ofrer deres egne agenter

1 måned siden
sensemaking - her er mange togledninger som er komplekst

Når sensemaking går galt: 3 kritiske faldgruber ledere falder i (sådan undgår du dem)

1 måned siden
Growth mindset - hjernen hvor alle centre er oplyst

Growth mindset i praksis: Hvordan ledere skaber reel forandring (ikke bare et statement ophængt i kantinen)

1 måned siden
ChatGPT en mand og kvinde sidder på kontor bag computer

ChatGPT stiller for mange spørgmål

1 måned siden
bcg modellen fire kvadranter mand med hest i håden fra skak

BCG modellen: Strategisk analyse med potentiale – og faren ved at bruge den forkert

2 måneder siden
bange for gældsstyrelsen her Inge Maria Frydendahl Kruse, underdirektør for borgere

Nikolaj Mackowski er bange for Gældsstyrelsen: Bag en gæld gemmer sig et menneske

2 måneder siden
fredag 3. oktober 2025
Leder Nikolaj Mackowski
  • Forside
  • Miljø
    • Arbejdsmiljø
    • Konflikter
  • Ledelsesprincipper
    • Ledelse
    • Principper
  • Mennesker
    • Menneskesyn
    • Samtale
  • Synspunkter
    • Politik
    • Verden
Ingen resultater
Vis alle resultater
Leder Nikolaj Mackowski
  • Forside
  • Miljø
    • Arbejdsmiljø
    • Konflikter
  • Ledelsesprincipper
    • Ledelse
    • Principper
  • Mennesker
    • Menneskesyn
    • Samtale
  • Synspunkter
    • Politik
    • Verden
Ingen resultater
Vis alle resultater
Leder Nikolaj Mackowski
Ingen resultater
Vis alle resultater
Leder Bagsiden

Når sandheden pludselig dukker op – i Gældsstyrelsens gamle systemer

I dette tredje indspark i gældsserien møder vi en statslig virkelighed, hvor intet hænger sammen – og hvor sandheden kun dukker op, når nogen holder et spejl op foran systemet. Dette er historien om 12.000 kroner, et telefonopkald og en medarbejder, der taler lidt for meget om sin mands firmabil

Leder Nikolaj Mackowski Af Leder Nikolaj Mackowski
5 måneder siden
i Bagsiden, Leder
Læsetid:3 minutters læsetid
A A
0
gældsstyrelsen inddrivelse - medarbejder hanne kigger ind i et spejl
Del på FacebookDel på X

1. 12.000 kr. – og ingen ved hvorfor

En gammel sag. Et gammelt system. Og 12.000 kroner, der pludselig dukker op på radaren i Gældsstyrelsens univers. Hvad dækker beløbet over? Det vides ikke. Hanne – Gældsstyrelsens frontlinjemedarbejder – kender hverken oprindelsen eller formålet med beløbet. Men det er der. Og det skal inddrives.

Borgeren gør det eneste rigtige: Kontakter Styrelsen, hvorfra beløbet stammer. De svarer hurtigt: Vi kender ikke noget til en fordring på 12.000 kr. Men ring gerne, så kan vi undersøge det. Det bliver gjort.

2. Pludselig opkald – og Hanne ved det hele

To dage senere ringer Hanne. Hun har fået ny viden. Nu kan hun godt se, hvad de 12.000 kr. dækker over. Småbeløb. Renter. Rykkergebyrer. Alt det, der samler sig som lavineeffekter i offentlige systemer.

Men hvordan kan det være, at beløbet først bliver konkretiseret efter borgerens kontakt til Styrelsen? Har de kontaktet Gældsstyrelsen bag kulissen? Eller har Hanne læst en artikel, og fået travlt med at få styr på historikken?

3. Sweet talk og firmabiler

Samtalen tager en mærkværdig drejning. Hanne nævner sin mands fri bil. Hun spørger, om borgeren mon er selvstændig, da lønnen inkl. overarbejde og firmabil giver høje beløb. Det hele bliver akavet. Privat. Og uden fagligt fokus.

Hanne forklarer samtidig, at de ikke anbefaler at få overarbejde udbetalt – hvilket er sjovt, for det er præcis den anbefaling, som Gældsstyrelsen aldrig giver skriftligt. Kun mundtligt. Kun i samtaler.

4. Systemet der spiser sig selv

Når næste løn lander, vil systemet trække over 21.000 kr. – selvom gælden er 18.700 kr. Oven i det kommer en positiv restskat på 6.700 kr. Total træksum: 27.700 kr. Gæld: 18.700. Resultat: For meget inddrevet.

Vil det blive tilbagebetalt? Måske. Om 5 dage. Eller 1-3 måneder. Eller aldrig.

Og hvad sker der så? Jo, systemet registrerer beløbet som indbetalt, men den gamle sag er stadig ikke flyttet over. Ergo: Den gamle fordring kan blive aktiveret, fordi nu har staten penge at tage af – og det gør den gerne. Automatisk. Uden varsling.

5. Systemfejl forklædt som virkelighed

Hanne siger, at det er politikerne, der har ønsket det sådan. Hun nævner navne. Skyld flyttes opad. Systemfejlen camoufleres som politisk beslutning. Og de ansatte? De arbejder i systemer, de ikke forstår. De bagtaler deres egne ministre – men nægter ansvar.

6. Konklusion: Når spejlet virker

Det er først, da borgeren kontakter Styrelsen, at Hanne ændrer forklaring. Det er først, da spørgsmålene bliver vedholdende, at sandheden begynder at komme frem. Det er først, da nogen insisterer på gennemsigtighed, at systemet blinker rødt.

Så måske er det i virkeligheden dét, der er pointen i denne artikel:

Systemet virker ikke. Men systemet reagerer – når nogen holder et spejl op foran det.

Tredje og afsluttende artikel i vores trilogi om Gældsstyrelsens inddrivelsespraksis

Denne artikel lukker cirklen om det cirkus, der kalder sig Gældsstyrelsen. Der, hvor medarbejdere famler i blinde og skyder skylden på tidligere skatteminister Jeppe Bruus for regnemodeller, de ikke selv forstår. Med tre artikler har vi afdækket en offentlig forvaltning, der i stil og struktur mest minder om en klovnebus. Faktisk minder det hele betænkeligt meget om den klovnebus, Lars Løkke Rasmussen ifølge POV International stadig er chauffør på.

Forskellen? Denne gang er det os, borgerne, der står af klovnebussen.

Læs også de første to artikler i trilogien:

Når staten bedriver menneskejagt

Læs artikel 1 i trilogien her

Staten som inkassovirksomhed

Artikel 2: Staten som inkassoselskab - minus inkassoloven
Tags: Menneskesyn
Del49Tweet31
Forrige Artikel

Når staten opfører sig som en inkassovirksomhed uden regnskab – en sand fortælling om Gældsstyrelsen

Næste Artikel

Principper for feedback – når de velmenende ord går tabt

Leder Nikolaj Mackowski

Leder Nikolaj Mackowski

Leder Nikolaj Mackowski er et socialliberalt medie, der skærer igennem politikernes retorik og fokuserer på en socioteknisk tilgang til samfundsproblemer, i stedet for at se dem som statiske øjebliksbilleder.

Anbefalet til dig

Når efterretningstjenester ofrer deres egne agenter

Af Leder Nikolaj Mackowski
1 måned siden
0
2k
Samsam-sagen her portræt af samsam

Der er sager, der afslører systemers sande karakter og Samsam-sagen er en af dem.Ahmed Samsam arbejdede for PET og FE. Han rejste til Syrien på deres vegne, modtog...

Læs mereDetails

Growth mindset i praksis: Hvordan ledere skaber reel forandring (ikke bare et statement ophængt i kantinen)

Af Nikolaj Mackowski
1 måned siden
0
2k
Growth mindset - hjernen hvor alle centre er oplyst

Hvad du får med dig fra artiklen om growth mindsetDenne artikel giver dig konkrete eksempler på, hvordan growth mindset-principper omsættes til forretningsmæssige resultater. Vi forklarer, hvorfor de fleste...

Læs mereDetails
Næste Artikel
feedback fra kvindelig leder til mandlig kollega

Principper for feedback - når de velmenende ord går tabt

forvaltning uden dømmekraft - nikolaj mackowski billede

Hvis reglerne bestemmer alt – hvorfor betale for mennesker?

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Browse Efter Kategori

  • Arbejdsmiljø
  • Bagsiden
  • Konflikter
  • Ledelse
  • Leder
  • Menneskesyn
  • Politik
  • Principper
  • Samtale
  • Verden
Logo-Nikolaj-Mackowski-Retina-Mobile-logo

KATEGORIER

  • Arbejdsmiljø
  • Bagsiden
  • Konflikter
  • Ledelse
  • Leder
  • Menneskesyn
  • Politik
  • Principper
  • Samtale
  • Verden

SØG VIA TAG

Arbejdsmiljø Dårlig ledelse Forandringsledelse God ledelse Konflikter Konfliktløsning Ledelse Ledelsesprincipper Ledelsesstil Leder Lederskab Lineær forståelse Livskriser Maslow Menneskesyn Politik Psykisk helbred Samtale Social kapital Socialkonstruktionisme Uformel leder Uvidenskabeligt

© Ophavsret | Leder Nikolaj Mackowski | Nyheder og trends om ledelse og politik | Ansvarsfraskrivelse | Kontakt: redaktion@nikolajmackowski.dk

Ingen resultater
Vis alle resultater
  • Forside
  • Miljø
    • Arbejdsmiljø
    • Konflikter
  • Ledelsesprincipper
    • Ledelse
    • Principper
  • Mennesker
    • Menneskesyn
    • Samtale
  • Synspunkter
    • Politik
    • Verden

© Ophavsret | Leder Nikolaj Mackowski | Nyheder og trends om ledelse og politik | Ansvarsfraskrivelse | Kontakt: redaktion@nikolajmackowski.dk