KPI ledelse gone wrong: Hver morgen klokken 09:00 ankommer en hellig skrift i form af et Excel-ark til samtlige medarbejdere i Solvex. Ikke kun til mellemledere og afdelingschefer, men til samtlige teknikere, rengøringspersonale og administrativt personale. Dokumentet, der viser nøgletal og performance, bliver sendt ud med en alvor, der kunne tilhøre en militær operation.
Problemet? Ingen læser det længere.
Excel er min hyrde, jeg spammes ikke
KPI ledelse i Solvex har udviklet sig til en slags religiøs orden, hvor regnearkene er den hellige tekst, og spam er sakramente. Det daglige KPI-ark rummer måltal og grafer, som intet har med 80 % af modtagerne at gøre. Resultatet er en kollektiv ligegyldighed, der – ironisk nok – kan måles i faldende medarbejderengagement.
Leadtime: Den usynlige synd
I Solvex er begrebet “leadtime” tabu. Da det ikke kan faktureres til kunder, betragtes det som uproduktivt. Men frem for at anerkende det som en realitet i alle projekter, puster ledelsen til et regnskabstrick: Medarbejderne skal arbejde over i travle perioder og tvinges til at afholde fri i de stille.
Resultat? Opsparet arbejdsindsats bruges uden medbestemmelse. Du må gerne yde, men du må ikke eje din egen tid.
Skriv det over på kunden, og du er frelst
KPI ledelse og herefter COO’ens anbefaling til at minimere leadtime lyder: Spørg de afdelinger, der er bedst til det. Hemmeligheden? De skriver det over på kunden. Leadtime eksisterer sådan set ikke, hvis du bare kalder det noget andet. Det moralske forsvinder i en semantisk sky af fagtermer og tal-logik.
Service-smileys og KPI ledelse har nyt ansigt
Solvex har gjort Trustpilot og smiley-terminaler til god KPI ledelse. I mailsignaturen står der nu: ”Hvad synes du om min service?” En række smileys venter i afdelingerne på at blive trykket på. Et overfladisk feedbacksystem, hvor fem sekunders mavefornemmelse bliver en del af medarbejderens evighedsdom.
Hvis ingen læser dine tal, er det så stadig ledelse?
Ledelsen i Solvex burde spørge sig selv: Hvad sker der, når intet af det, vi sender ud, bliver læst? Svaret er enkelt: Man har skabt en kultur, hvor alt kommunikeres, men intet forankres. Løsningen kunne være lokal skærminformation med relevante KPI’er, og deraf KPI ledelse til de enkelte afdelinger. Men det ville kræve, at nogen tog ansvar for relevans.
Arme, ben og kompetenceforskydning i KPI ledelse
I Solvex bliver fagligt personale i specialistafdelinger sammenlagt med ufaglærte i navnets hellige skygge. Det handler ikke om faglighed, men om fakturering. Jo større mandskab, jo større regning. Det går ud over opgavens kvalitet – og til syvende og sidst: Kunden.
Ledelse uden ballast i KPI ledelse og Solvex
Det mest pudsige ved det hele? Ingen i Solvex’ ledelse har en uddannelse, der matcher deres ansvarsområder. Og måske er det forklaringen på alt det andet. Vi ved det ikke, men buddet er meget relevant for situationen.
Konklusion ligger klar – lige her
KPI’er og KPI ledelse er ikke problemet. Det er dyrkelsen af dem som dogmer. Når man gør Excel til Gud og smileys til moral, glemmer man det vigtigste: Mennesket. Og det koster. Ikke bare medarbejderne – men også kunderne.
Links ud af huset, som er relevante i konteksten
Harvard Business review har således også en holdning til emnet: KPI ledelse. Det kan du læse meget mere om i denne artikel: https://hbr.org/2019/09/dont-let-metrics-undermine-your-business