• Seneste
  • Trending
ID.4 fra VW - rækkevidden holder ikke

ID.4: Elbilen fra Volkswagen burde køre mellem 353 og 570 kilometer pr. opladning. Gør den det?

10 måneder siden
Transformativ ledelse - her ses den transformative leder

Transformativ ledelse – når forandring starter indefra

2 uger siden
Hartmut Rosa i egen person og opfinder af resonans ledelse

Resonans ledelse: Når nærvær bliver et ledelsesprincip

2 uger siden
Lean i form af en strømlinet Honda-motorcykel

Lean for ledere: Kunsten at skabe værdi uden spild

2 uger siden
Dupont-Pyramiden eller DuPont-Modellen - her facadeskiltet DuPont.

DuPont-pyramiden: Sådan forstår du din virksomheds økonomiske motor

3 uger siden
Bureaukrati: Kontorarbejdere druknet i papir og telefoner

Bureaukrati: Fra Webers jernbur til digital transformation – en kritisk analyse

1 måned siden
Kraljic-modellen læses af forretningsmand på skrivebord

Kraljic-modellen: Den komplette guide til strategisk indkøb i 2025

2 måneder siden
KPI'er - to koncentrerede kvinder ved en stor touchskærm

KPI’er: En komplet guide til strategisk ledelse og undervisning

2 måneder siden
SMUK modellen illustreret her ved en cirkel og mange mennesker

SMUK modellen: Den strategiske leders guide til målgruppesegmentering

2 måneder siden
Sociopati - splittet personlighed illustreret ved samme mandsperson

Sociopati: Den komplette guide til at forstå og håndtere sociopatisk adfærd

2 måneder siden
Ydre motivation - 2 kvindelige karatekæmpere som billede for ydre motivation

Ydre motivation – når det er belønninger og konsekvenser, der driver os

3 måneder siden
Indre motivation - storsmilende mand ser motiveret ud

Indre motivation – urkraften, der driver os indefra

3 måneder siden
Samsam-sagen her portræt af samsam

Når efterretningstjenester ofrer deres egne agenter

3 måneder siden
tirsdag 18. november 2025
Leder Nikolaj Mackowski
  • Forside
  • Miljø
    • Arbejdsmiljø
    • Konflikter
  • Ledelsesprincipper
    • Ledelse
    • Principper
  • Mennesker
    • Menneskesyn
    • Samtale
  • Synspunkter
    • Politik
    • Verden
Ingen resultater
Vis alle resultater
Leder Nikolaj Mackowski
  • Forside
  • Miljø
    • Arbejdsmiljø
    • Konflikter
  • Ledelsesprincipper
    • Ledelse
    • Principper
  • Mennesker
    • Menneskesyn
    • Samtale
  • Synspunkter
    • Politik
    • Verden
Ingen resultater
Vis alle resultater
Leder Nikolaj Mackowski
Ingen resultater
Vis alle resultater
Leder Bagsiden
ID.4 fra VW - rækkevidden holder ikke

ID.4: Elbilen fra Volkswagen burde køre mellem 353 og 570 kilometer pr. opladning. Gør den det?

Elbiler er populære som aldrig før. Men egner fx en ID.4 sig til pendling? Få svaret og en personlig beretning i denne artikel

Nikolaj Mackowski Af Nikolaj Mackowski
10 måneder siden
i Bagsiden, Verden
Læsetid:4 minutters læsetid
0
Del på FacebookDel på X

ID.4 fra Volkswagen er en af de mest populære elbiler på markedet og lover en imponerende rækkevidde på mellem 353 og 570 kilometer pr. opladning afhængigt af model og kørselsmønster. Med sit rummelige design og moderne teknologi er den designet til at være det perfekte valg til både hverdagskørsel og længere ture. Men spørgsmålet melder sig: Lever ID.4 op til de lovede tal, når den rammer landevejene?

Rækkevidden for en elbil afhænger af flere faktorer som kørestil, vejrforhold, last og brug af bilens funktioner som varme og aircondition. Officielle tal fra Volkswagen er baseret på WLTP-standarder, der giver en ensartet målemetode, men som ofte ikke afspejler virkelige kørselsforhold. Derfor er det vigtigt at undersøge, hvordan ID.4 klarer sig i praksis.

Hvis min ID.4 Pro klarer 300 km på en enkelt opladning er det fantastisk

I forlængelse af mit arbejde som afdelingsleder indenfor teknisk skadeservice, er en del af lønpakken en spritny Volkswagen ID.4. Jeg har aldrig haft specielt høje tanker om elbilerne indtil nu, idet det er min opfattelse, at der stadig er tale om et ufærdigt projekt, der stadig mangler udvikling.

Lad os se på min virkelighed nu.

Jeg pendler faktuelt mellem Randers NØ og Roskilde. Der er en præcis distance på 300 kilometer, og jævnfør indledningen burde netop den afstand ikke kræve et ladestop. Virkeligheden er, at det kræver et ladestop selvom min ID.4 er opladt til 100% ved afgang fra Randers.

Hvad jeg ikke gør og gør i min ID.4

Jeg er opmærksom på, at alle bilens funktioner, store som små, belaster bilens batteri i større eller mindre udstrækning.

Her er, hvad jeg ikke gør:

  1. Ratvarme i min ID.4 er slået fra
  2. Klimaanlægget (AC) er slået fra
  3. Kabinetemperatur konstant på 21 gader
  4. Ingen unødvendige accelerationer
  5. Jeg kører ikke for stærkt
  6. Unødvendige kørselsassistenter er slået fra
  7. Anvender adaptiv fartpilot på hele strækningen

Det er således ikke forkert at sige, at jeg ikke belaster batteriet unødigt i min ID.4. Alligevel har jeg problemer med at opnå bare 300 km inden et ladestop kommer på tale. Det betyder de facto, at jeg efter afgang i Randers NØ må lynoplade i enten Drejebænken i Odense eller senest i Nyborg. For god ordens skyld skal det oplyses, at Drejebænken i Odense ligger 178 km fra Randers NØ og Clevers ladestation i Nyborg ligger 205 kilometer fra startpunktet.

Hvem er Nikolaj Mackowski som leder?

Læs mere her

Hvorfor holder min VW ikke, hvad den lover?

Selvom de officielle WLTP-tal for ID.4 lover op til 570 km på en opladning, er realiteterne ofte anderledes, fordi mange faktorer spiller ind. For det første er WLTP-testen udført under optimale forhold, der sjældent matcher virkeligheden på danske veje. Temperaturen, der ofte er lavere end testmiljøet, både kan og vil reducere batteriets ydeevne betragteligt. Derudover kan vindmodstand og vejens stigninger forøge energiforbruget.

For det andet kan selve batteriets kapacitet blive begrænset af bilens software, der er designet til at forlænge batteriets levetid ved ikke at udnytte det fulde potentiale. Dette betyder, at en “100% opladning” ofte ikke repræsenterer hele batteriets kapacitet.

Det er klart, at der skal tages højde for energiforbruget i min ID.4 afhænger af kørestil. Uanset om jeg styrer bilen selv eller om det er den adaptive fartpilot. Så selvom jeg gør alt jeg kan for at optimere kørslen, spiller køkørsel, accelerationer og nedbremsninger en stor rolle det samlede energiregnskab. Det i sig selv forklarer, hvorfor jeg skal lade min ID.4 længe før det burde være nødvendigt. Endsige oplade førend jeg når på arbejde, hvilket ellers havde være det mest fordelagtige.

Personlige noter og observationer

VW ID.4 er et udtryk for tysk ingeniørarbejde og gennemtænkte løsninger. F.eks. har jeg bemærket, at jeg på Storebæltsbroen i stiv modvind og kastevinde, ikke påvirkes synderligt i form af kast frem og tilbage på vejbanen. Der er derfor ingen tvivl om, at ID.4 er maksimalt optimeret med hensyn til vindens passage omkring og henover karosseriet. Den opfører sig aldeles eksemplarisk.

Den adaptive fartpilot er perfekt afbalanceret og nedsætter hastigheden gradvist efterhånden som forhindringer opstår. Eller efterhånden som maksimalt tilladte hastigheder ændrer dig. Det føles naturligt og er en stor hjælp.

Spiller temperaturen en rolle for min ID.4?

Da jeg fik min ID.4 overdraget stod bilen i vores værkstedshal. Her var temperaturen på eksakt 12,5 grader. Rækkevidden i displayet sagde 358 kilometer. Da jeg kørte bilen udenfor, hvor temperaturen var omkring 0 grader, faldt rækkevidden (uden kørsel) til 323 kilometer.

Det illustrerer med al tydelighed, at temperaturen har en særdeles stor indflydelse på min ID.4’s rækkevidde. Er det forventeligt? Ja. Det er logisk. Er det til at leve med? Nej, ikke umiddelbart, når formålet er pendling mellem Randers NØ og Roskilde.

Nikolaj Mackowski

'Jeg er leder, derfor leder jeg'

Hvad betyder det at min ID.4 ikke klarer WLTP-standarden?

Under normale trafikforhold tager turen mellem Randers NØ og Roskilde 3 timer og 10 minutter. Det er med en traditionel forbrændingsmotor. Når vi taler om min ID.4 betyder det, at min rejse forlænges med mindst 60 minutter. Det kræver en forklaring.

Her får du problemerne:

  1. At finde en Clever ladestation indebærer kørsel væk fra motorvejen
  2. Opladning til 80% kræver mindst 30-40 minutter selv ved 300 kWh
  3. Man skal tilbage på motorvejen og genoptage kørslen

Vil jeg anbefale bilen til pendling?

Som beskrevet tidligere, kan min ID-4 ikke klare 300 kilometer på en enkelt opladning. Det giver en øget rejsetid på 60 minutter. Vel at bemærke både fra Randers NØ og til Roskilde og tilbage igen.

Det betyder at rejsetiden forlænges unødigt med ikke under 120 minutter. Ofte mere, fordi det er normalt at opleve en trængsel på de både de store og små ladestationer. Det gør så, at man skal søge alternative ladestationer, som i det store hele har en langt lavere nominel ladeeffekt i forhold til de mest søgte ladestationer.

Så egner en ID.4 sig til pendling? Svaret er desværre nej. Det er ikke bare ID.4, der ikke egner sig til pendling. Det vedrører naturligvis alle elbiler, fordi teknologien ikke er god nok til at pendle med en elbil.

Afsluttende bemærkninger

Volkswagen ID.4 er uden tvivl en imponerende bil, både hvad angår design og teknologi. Men som denne gennemgang viser, er der en kløft mellem de officielle rækkeviddetal og den praktiske virkelighed, især når bilen bruges til pendling over længere afstande. For mange vil dette ikke være et stort problem, da bilen tilbyder komfort og køreegenskaber i topklasse, som gør den til en fornøjelse at køre.

For pendleren, der skal tilbagelægge lange distancer, kan rækkeviddebegrænsningerne dog være en udfordring, der forlænger rejsetiden og kræver en vis planlægning. Når det er sagt, er ID.4 stadig en bil, der fortjener ros for sin innovation og køreglæde. Og så længe man ikke skal pendle over lange afstande, er den bestemt pengene værd.

Tags: Uvidenskabeligt
Del54Tweet34
Forrige Artikel

Hjerneprut? Hvad er det egentlig, og er det overhovedet et ord?

Næste Artikel

Præstationsledelse: Feedback, mennesker og KPI’er uden blind fokusering på måltal

Nikolaj Mackowski

Nikolaj Mackowski

Nikolaj Mackowski er en erfaren leder med en solid baggrund i maskinindustrien, hvor han har skabt resultater siden 2008. Med sin tekniske uddannelse og skarpe analytiske sans leverer han artikler på Leder Nikolaj Mackowski, der forener præcision og indsigt i moderne ledelsesteori.

Anbefalet til dig

Sociopati: Den komplette guide til at forstå og håndtere sociopatisk adfærd

Af Nikolaj Mackowski
2 måneder siden
0
2k
Sociopati - splittet personlighed illustreret ved samme mandsperson

Hvad er sociopati? Definition og karakteristikaSociopati er en personlighedsforstyrrelse karakteriseret ved mangel på empati, samvittighed og respekt for sociale normer. En sociopat udviser typisk en charmerende og manipulerende...

Læs mereDetails

Generation X – rebellerne mellem boomere og millennials

Af Nikolaj Mackowski
4 måneder siden
0
2.1k
Generation X eller bare Gen X

Generation X – rebellerne mellem boomere og millennialsGeneration X voksede op med Walkman og skilsmisse, blev voksne før internettet lærte at stave til algoritme, og har sjældent været...

Læs mereDetails
Næste Artikel
Præstationsledelse - power boat som synonym for heftig fremdrift

Præstationsledelse: Feedback, mennesker og KPI'er uden blind fokusering på måltal

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Browse Efter Kategori

  • Arbejdsmiljø
  • Bagsiden
  • Konflikter
  • Ledelse
  • Leder
  • Menneskesyn
  • Politik
  • Principper
  • Samtale
  • Verden
Logo-Nikolaj-Mackowski-Retina-Mobile-logo

KATEGORIER

  • Arbejdsmiljø
  • Bagsiden
  • Konflikter
  • Ledelse
  • Leder
  • Menneskesyn
  • Politik
  • Principper
  • Samtale
  • Verden

SØG VIA TAG

Arbejdsmiljø Dårlig ledelse Forandringsledelse God ledelse Konflikter Konfliktløsning Ledelse Ledelsesprincipper Ledelsesstil Leder Lederskab Lineær forståelse Livskriser Maslow Menneskesyn Politik Psykisk helbred Samtale Social kapital Socialkonstruktionisme Uformel leder Uvidenskabeligt

© Ophavsret | Leder Nikolaj Mackowski | Nyheder og trends om ledelse og politik | Ansvarsfraskrivelse | Kontakt: redaktion@nikolajmackowski.dk

Ingen resultater
Vis alle resultater
  • Forside
  • Miljø
    • Arbejdsmiljø
    • Konflikter
  • Ledelsesprincipper
    • Ledelse
    • Principper
  • Mennesker
    • Menneskesyn
    • Samtale
  • Synspunkter
    • Politik
    • Verden

© Ophavsret | Leder Nikolaj Mackowski | Nyheder og trends om ledelse og politik | Ansvarsfraskrivelse | Kontakt: redaktion@nikolajmackowski.dk